دغدغه مدرک‌گرایی به چالشی مهم در نظام آموزشی کشور تبدیل شده است
دغدغه مدرک‌گرایی به چالشی مهم در نظام آموزشی کشور تبدیل شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حمیدرضا شیخ‌الاسلام پیش از ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه دبیرکل جدید اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان که در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: وقتی یک مسئولی در حوزه مدیریتی خود تلاش مثبتی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حمیدرضا شیخ‌الاسلام پیش از ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه دبیرکل جدید اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان که در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: وقتی یک مسئولی در حوزه مدیریتی خود تلاش مثبتی انجام می‌دهد، دیگران نیز این تلاش‌ها را دیده و قدردان آن خواهند بود.

وی افزود: امروز نیاز کشور در برهه‌های مختلف مسائل تربیتی است، امروز اگر دانش‌آموزی در عرصه نظام تعلیم و تربیت حضور می‌یابد و نتیجه آن مدرک دیپلم می‌شود، کار خاصی صورت نگرفته است، بلکه باید این دانش‌آموز بتواند در عرصه واقعی زندگی بر مشکلات فائق آید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم یکی از تشکل‌هایی که سبقه‌ای طولانی در طول تاریخ انقلاب اسلامی داشته را اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: اگر شاخص‌های توسعه را در کشور بخواهیم ارزیابی کنیم، نخستین شاخص آن تربیت نیروی انسانی است.

شیخ‌الاسلام با بیان توفیقاتی که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان قم داشته گفت: تنها مسائل آموزشی صرف به کمک کشور نخواهد آمد، امروز پزشک، معلم و مهندس متخصص ما اگر مسائل تربیتی در او شکل نگرفته باشد نمی‌توان انتظار داشت مدیر قابل و سیاست‌گذار در کشور داشته باشیم.

وی افزود: در برهه‌ای از زمان گفتیم فقط نیروهای متخصص در کشور نیاز است اما دیدیم این کافی نبوده و امروز می‌دانیم که باید در کنار تربیت نیروهای متخصص انسان‌هایی متعهد نیز تربیت کنیم، اینکه در هر مدرسه بتوانیم ۵۰ دانش‌آموز را در مدرسه شناسایی و شاخص‌ها را برای آن‌ها را تعیین کنیم می‌توانیم انسان‌هایی متعهد در جامعه تربیت کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ابراز کرد: امسال نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در کنکور تجربی شرکت کردند، اما آیا نیاز کشور ما همین‌ها است؟ اگر برنامه ریزان کشور مسئله اشتغال را جزو برنامه‌های اتحادیه بیاورند می‌توان امیدوار بود که مشکلات کلان و دغدغه‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم را حل کنیم.

شیخ‌الاسلام مدرک‌گرایی را شاخص توسعه ندانست و خاطرنشان کرد: دغدغه مدرک‌گرایی در نظام آموزشی کشور به چالشی مهم تبدیل شده است، امروز در جامعه خود افرادی با مدرک دکتری را می‌بینیم که نتوانسته در زندگی خود موفق عمل کند، شرح وظایف ما در عرصه تربیتی به‌هم‌ریخته است، حتی اگر دارای مدرک لیسانس و یا دکتری باشیم.

وی تغییر برخی برنامه‌ها در عرصه تربیتی را مدنظر قرار داد و گفت: دو الی سه برنامه باید در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان سرلوحه کار قرار گیرد که با اجرای آن‌ها می‌توان امیدوار به تربیت دانش‌آموزانی متعهد در جامعه داشت.