اصحاب رسانه از پر و بال دادن به اخباری که بار منفی دارد بپرهیزند
اصحاب رسانه از پر و بال دادن به اخباری که بار منفی دارد بپرهیزند
دکتر ملایی با اشاره به اهمیت و جایگاه اطلاع رسانی در وقایع، اظهار داشت: پررنگ کردن اخبار بد، باعث ترس مضاعف می شود، همان طور که در زمان گسترش ویروس کرونا، موضوع دیگر کرونا هراسی بود، باید ذیل این مهم رسانه ها از ایجاد هراس و تحلیل نادرست جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، دکتر مصطفی ملایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم در خصوص اثرات روانی خانواده‌ها و معلمین در وقایع اخیر مسمومیت دانش آموزان اظهار داشت: رویکرد مدیریت استرس و ایجاد آرامش اهمیت زیادی دارد، استرس در واقع پاسخ و واکنش بدن نسبت به عامل محرک است و این عامل محرک می تواند عامل رنجش و یا عاملی مثبت باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: اگر عامل محرک باعث رنجش باشد زمینه ساز آزار و اذیت می شود و بدن ما به آن واکنش نشان می دهد، لذا بدن ما را در حالت تعادلی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: در مدیریت استرس به دنبال ظرفیت سازی افراد هستیم چه در سطح فردی و خانواده و مجموعه ای که قرار دارند، در این خصوص یکی از اقدامات در جهت ایجاد آرامش ظرفیت سازی کردن افراد است، یعنی قدرت تحمل و آستانه شنیدن اخبار را در افراد بالا ببریم.

ملایی بیان کرد: موضوع مهم این است که شنیدن اخبار را به کودکان سرریز نکنیم و اخبار تبدیل به گفتگو نشود و موضوعاتی که موجب رنجش می شود را به حداقل برسانیم و کمتر در مورد آن صحبت کنیم یا خود را در معرض اخبار یا اطلاعات منفی قرار ندهیم.

وی عنوان کرد: موضوع مهم دیگر ظرفیت سازی ظرفیت های معنوی است، یعنی برنامه های توکلی و توسلی و توکل به خدا و برنامه های دعا و ادعیه ها و ذکرها باعث می شود فرزند و خانواده مصون باشند، در بحران های مختلف در هر کجا توکل و توسل جسته ایم راه فرج و نجات را یافته ایم حتی حضور در این اماکن مانند مساجد و حرم و اماکن مقدس می تواند اثربخش باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل مهم برنامه های شاد در محیط خانواده ها وحضور در پارک ها و تفرج گاههاست.

وی با بیان اینکه ظرفیت سازی کردن در کودک و ایجاد آرامش اهمیت زیادی دارد گفت: خواب فرزندان در آرامش جایگاه مهمی دارد، دیروقت بیدار ماندن و صبح ها خوابیدن تا دیروقت باعث می شود دو هورمون مفیدی که برای ایمنی بدن است خود را از آن محروم کنیم.

ملایی افزود: اگر افراد به موقع بیدار شوند و به موقع بخوابند و خواب فرزندان نیز تنظیم شود استرس کاهش چشمگیری دارد، از طرفی تغذیه مناسبت و صبحانه به موقع و استفاده از خشکبار و انواع دمنوش‌ها نقش مهمی در کاهش استرس خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مصرف آب به دلیل اکسیژن نیز تاثیرات زیادی دارد و در این باره نوشیدن آب و استفاده از استخر و استحمام توصیه می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: یکی از موضوعات مهم این است که در معرض افراد منفی اندیش قرار نگیریم و ارتباطمان را با افراد مثبت اندیش تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: تقاضا داریم ابتدا اصحاب رسانه از پر و بال دادن به اخباری که بار منفی دارد بپرهیزند و به اخبار با بار مثبت بپردازند، اطلاع رسانی اهمیت زیادی دارد اما پررنگ کردن اخبار بد باعث ترس مضاعف می شود ، همان طور که در برهه ای ما کرونا داشتیم و موضوع دیگر کرونا هراسی بود، باید در این باره رسانه ها از ایجاد هراس جلوگیری کنند.

ملایی عنوان کرد: در مدارس نیز مدیران محترم به این بند پایبند باشد که در این باره گفتگو نکنند پرداختن به اخبار بد در مدارس می تواند باعث رنجش باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پرداختن به برنامه های جانبی و شاد و مذهبی و سرگرمی و مسابقات و ورزشی و برنامه های اردویی درون شهری می تواند کمک بسیاری به کاهش استرس کند، باید همه مسئولان و پرسنل مدارس و خانواده تلاش کنند آرامش دانش آموزان حفظ شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: از سوی دیگر پیام های امیدآفرین و مثبت مخابره کردن در قالب پیامک ها و کانال ها و نپرداختن به عامل رنجش و از کاه کوه نساختن و کوچک انگاری مساله بسیار اهمیت دارد، مسائل در جای خودش به دقت بررسی خواهد شد، اما کوچک انگاری مساله مهم است تا ذهن دانش آموز را به آرامش برسانیم.

وی گفت: حل مساله نزد دانش آموز نیست پس ذهن او نباید درگیر شود این ها می تواند در ایجاد آرامش در مدرسه و خانه اثربخش باشد، در منظر و سیمای مدرسه و دیوار نویسی و حتی کانال ها نیز باید پیام‌های مثبتی را القا کنیم.

ملایی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در ایجاد آرامش فرزندان، حضور آنها در اجتماعات مختلف مذهبی و خانوادگی و ورزشی است، دورهمی های خانوادگی یکی از ظرفیت های مهم در این اجتماعات تاثیر گذار به شمار می رود.

وی تصریح کرد: همچنین حضور فرزندان و دانش آموزان در اجتماعات همکلاسی ها و هم سن و سالان می تواند به رشد فعالیت های اجتماعی و کاهش استرس کمک کند، ضمن اینکه باید به ظرفیت سازی ورزش و به ویژه ورزش های هوازی همچون پیاده روی و دوچرخه سواری و دویدن و استخر در ایجاد آرامش صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت: فعالیت های جمعی باعث ترشح اکسی توسین از هورمون های مفید در ایجاد آرامش است و باید به این موضوع در ارتباط با فرزندان و سلامت آنها توجه شده است.