نعمتی که در روزمرگی‌های زندگی، عادی شد
نعمتی که در روزمرگی‌های زندگی، عادی شد
گازرسانی به طور گسترده در کشور پس از اتمام جنگ و از دهه 70 آغاز شد، استفاده از نعمت گاز هر چند این روزها به عنوان امری عادی تلقی شده است، اما تنها زمانی که چند ساعت به دلایلی از این نعمت محروم می شویم می توان قدر آن را به خوبی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حمیده زند/ آنچه مستندات کهن تاریخی، ایرانیان در استفاده از گاز و مشتقات نفتی می گوید ایرانیان طبق وجود بقایای آتشکده ها در جوار برخی از مخازن گاز طبیعی در این عرصه پیشگام بوده اند.

در این راستا نخستین اسناد تاریخی از استفاده از گاز در ایران به دوران قاجاریه و سلطنت ناصرالدین شاه مربوط می‌شود، وی در سال ۱۸۷۳ میلادی به لندن سفر کرد و با دیدن چراغ‌های گازی که روشنی بخش معابر بودند و در بازدید از کارخانه چراغ گاز پس از بازگشت به ایران دستور احداث و استفاده از کارخانه چراغ گاز را صادر کرد.

در سال ۱۹۰۸ میلادی که نخستین چاه ایران در مسجد سلیمان به نفت رسید کم و بیش مصرف محدود گاز ادامه داشت اما پس از استخراج نفت،‌ گازهای همراه در محل سوزانده می‌شد.

اولین عملیات گازرسانی در کشور مربوط به سال ۴۲ است که  در ۱۶ کیلومتری شهر شیراز و در منطقه ای به نام گویم آغاز گردید و سپس پروژه هایی در اصفهان و و منطقه کارگر تهران اجرا شد.

سال ۱۳۵۴ یک خط لوله ۱۱۰ کیلومتری از خط لوله سراسری در محدوده قم منشعب شد و به سمت تهران آمد تا واحدهای صنعتی تهران از نعمت گاز برخوردار شوند. آن روزها برای اغلب شهرهای بزرگ ایران اصلا خط لوله سراسری گاز وجود نداشت و برای تهران نیز اجرای طرح گازرسانی به همه مشترکان خانگی آن‌قدر کار بزرگی بود و هزینه‌های بزرگی داشت که درباره‌اش بیش‌تر صحبت می‌شد تا عمل. فقط یک برنامه در سال ۱۳۵۶ اعلام شد تا از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۶ به مرور به برخی محله‌های شمالی تهران گازرسانی انجام شود.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۵۰ هزار مشترک وجود داشت، در واقع فقط ۹ شهر و ۳ روستای ایران دسترسی به گاز داشتند و سهم مصرف گاز در ایران تنها ۸ درصد بود.

اما پس از انقلاب نیز اولین عملیات اجرایی گاز رسانی در استان فارس بوده است و در سال ۱۳۵۹ گاز رسانی به روستای شوسنی و ضامنی از توابع شهرستان ممسنی (رستم) از خط لوله ۱۶ اینچی تغذیه کننده ی پتروشیمی شیراز صورت گرفت و سپس شهر های مصیری و نورآباد  از این نعمت الهی برخوردار شدند.

بسیاری از ما کمابیش دردسرهای استفاده از نفت را به خاطر داریم، از اجاق خوراک پزی تا چراغ های روشنایی و بخاری های نفتی که دردسرهای زیادی را از بوی بد نفت تا دشواریهای تامین آن در اذهان ما برجای گذاشته است.

گازرسانی به طور گسترده در کشور پس از اتمام جنگ و از دهه ۷۰ آغاز شد، گازرسانی؛ به عنوان مجاهدتی خاموش و خدمتی گستره برای رفاه اجتماعی، هر چند این روزها به عنوان امری عادی تلقی شده است، اما تنها زمانی که چند ساعت به دلایلی از این نعمت محروم می شویم می توان قدر آن را به خوبی دانست.

با تلاش های صورت گرفته امروز در سطح کشور یک هزار و ۲۲۶  شهر و ۳۶ هزار و ۶۱۴ روستا به گاز طبیعی دسترسی دارند و ۴۲۶ هزار و ۷۵۵ کیلومتر شبکه گازرسانی در کشور ایجاد شده است.

کاربرد گاز طبیعی به عنوان سوخت حرارتی تنها قسمتی از موارد متنوع کارآیی این ماده گرانقدر به شمار می رود. اهمیت اصلی و واقعی گاز طبیعی با توجه به ارزش افزوده فراوان و قابلیت تبدیل به هزاران نوع کالای با ارزش اقتصادی در بخش صنعت پتروشیمی ظاهر می شود.

شرکت ملی گاز ایران یکی از ده شرکت بزرگ فعال در عرصه گاز در خاورمیانه و یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت با سابقه بیش از ۵۳ سال وظیفه تامین بیش از ۷۵ درصد از سوخت مورد نیاز کشور را بر عهده دارد.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی تا پایان سال ۲۰۱۷، ایران با برخورداری از حدود ۳۳.۲ تریلیون متر مکعب از ذخایر اثبات شده گاز جهان و سهمی معادل ۱۷.۲ درصد، جایگاه دوم را در میان دارندگان ذخایر عمده گاز جهان به خود اختصاص داده است.

همچنین ایران سومین تولید کننده گاز طبیعی در جهان و در عین حال چهارمین مصرف کننده گاز طبیعی در جهان است.

امروز پیشرفت های خوبی در سطح کشور اتفاق افتاده و استان قم در سال ۹۹ به عنوان اولین استان سبز در سطح کشور در حوزه گازرسانی معرفی شده است.

دهه ۷۰ به عنوان هه نعمت گاز در کشور یادآور تلاش های ارزنده ای در گازرسانی است، مجاهدت هایی که خاموش هستند اما گرانقدر.

در دهه ۸۰ خط لوله‌های سراسری جدید آمدند و شبکه گازرسانی گسترش یافت. خیلی زود گاز به شهرهای کوچک‌تر ایران هم رسید و به روستاها هم و در دهه ۹۰ گاز شد سند افتخار انقلاب اسلامی ایران؛ صنعتی که رفاه آورد برای زندگی‌ها و عدالت آورد برای خانه‌ها و متکی به توان داخلی شد.

در این دوران شکوفایی و خودکفایی باید قدردان نعمتی باشیم که با دشواری های زیادی برای رفاه زندگی مان تامین می شود و به راحتی مصرف می گردد.

با توجه به برودت هوا در سال جاری تلاش های خوبی از سوی شرکت گاز استان قم در جهت فرهنگ مصرف بهینه صورت گرفت و از زمان شروع فصل سرد سال بیش از ۷ میلیون پیامک مرتبط با بهینه‌سازی مصرف برای مشترکان گاز طبیعی در استان قم ارسال شد.

همچنین در زمینه رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان خانگی به جهت حمایت از واحدهای تجاری و صنعتی و صیانت از ظرفیت های اقتصادی نیز تلاش های ارزنده ای شکل گرفت.

در ۹ ماهه نخست سال جاری پاسخگویی شرکت گاز استان قم به ۴۱ هزار و ۱۶۶ تماس توسط واحد امداد ۱۹۴ نشان گر اهمیت جایگاه گاز در زندگی است.هر چند روزهای سرد سپری شده اما همه ما در قبال حفظ منابع دارای مسئولیت اجتماعی هستیم.