از بودجه هفتاد هزار میلیارد ریالی تا احداث ۳۵ تقاطع غیرهمسطح تا سال ۱۴۰۴
از بودجه هفتاد هزار میلیارد ریالی تا احداث ۳۵ تقاطع غیرهمسطح تا سال ۱۴۰۴
سقائیان نژاد با بیان اینکه بودجه شهرداری قم‌ برای سال آینده هفت هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: این رقم ممکن است در جلسه بررسی بودجه در صحن شورای اسلامی شهر اضافه هم شود که 6 هزار میلیارد و 300 میلیون برای شهرداری و با سازمان ها 7 هزار و 875 میلیون تومان پیشنهاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در نشست خبری که در مرکز همایش‌های شهرداری قم برگزار شد با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در جهت ارائه عملکردها و امیدآفرینی اظهار داشت: تبیین مسائل در دستگاههای اجرایی و شفاف سازی می تواند چارچوب خوبی را در مسیر خدمت رسانی تحقق بخشد و موجب امیدواری جامعه می شود.
شهردار قم افزود: در سال دوم برنامه قم ۱۴۰۴ به سر می بریم، سال ۱۴۰۰ نخستین سال برنامه بوده و از نظر جمع بندی بودجه ای که برای ما بسته شد صد در صد تحقق یافت که ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود و از نظر هزینه ها ۹۰ درصد محقق شد.
وی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۳ مرحله افتتاحیه با رقم ۱۲هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اتفاق افتاد و سال ۱۴۰۱ نیز بودجه شهرداری حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بسته شد اما در اصلاحیه به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و تا پایان سال شاید این بودجه به ۶ هزار میلیارد تومان برسد.
سقائیان‌نژاد بیان کرد: در حال حاضر نسبت به بودجه مصوب نیز یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان جلوتر هستیم، در ارتباط با طرح ها بیش از پنج هزار میلیارد ریال طرح تا پایان سال افتتاح می شود در حالیکه تنگناهایی در کشور داریم اما خم به ابرو نیاوردیم و محکم کارمان را دنبال می کنیم و کمتر کلان شهری هست که امور در آن به صورت جاری و منظم انجام شود.
وی با بیان اینکه بودجه شهرداری قم‌برای سال آینده هفت هزار میلیارد تومان پیش بینی شد عنوان کرد: این رقم ممکن است در جلسه بررسی بودجه در صحن شورای اسلامی شهر اضافه هم شود که ۶ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون برای شهرداری و با سازمان ها ۷ هزار و ۸۷۵ میلیون تومان پیشنهاد شده است.
شهردار قم تصریح کرد: در قسمت محیط زیست و خدمات شهری یک هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی کرده ایم، همچنین در ایمنی و مدیریت بحران ۳۵۸ میلیارد تومان و حمل و نقل و ترافیک ۲هزار و ۸۰۹میلیارد تومان و در حوزه اجتماعی و فرهنگی ۲۰۶ میلیارد تومان و در احداث و نگهداری فضای سبز ۳۷۶ میلیارد تومان و در فناوری اطللاعات ۱۱۳ میلیارد تومان و بهسازی و روکش آسفالت ۲۵۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی افزود: مردم اگر خدمتی می بینند باید آن را لمس می کنند و شهرداری قم باید شهری در شأن مردم تدارک ببیند و مولفه های زیادی از سوی شهرداری با زندگی روزمره مردم در ارتباط است.
وی بیان کرد: قرار است ۳۵ تقاطع غیر هم‌سطح تا سال ۱۴۰۴ در قم احداث شود و هر تقاطع ۳۵۰‌میلیارد تومان هزینه در بر دارد، در این راستا ۱۶ طرح از این تقاطع ها و تقاطع تونل جمهوری اسلامی تاکنون به بهره برداری رسیده است که کل تقاطع ها در پنج محور شهری قم توزیع می شود.
سقائیان‌نژاد عنوان کرد: در محور فردوسی ۱۱ تقاطع باید احداث شود، همچنین در محور جمهوری نیز ۹ تقاطع به طول ۱۷ کیلومتر است احداث خواهد شد، تکمیل تونل غدیر تا میدان سپاه نیز تا ۱۵ اردیبهشت قرار است افتتاح شود.
وی تصریح کرد: محور عماریاسر ۶ تقاطع دارد که ۳ تقاطع آن انجام شده و دو تقاطع در حال انجام است و تقاطع سپاه طراحی انجام شده که به زوی آغاز شود.
شهردار قم ادامه داد: در حمل و نقل کارهای خوبی به نتیجه رسیده است که در حال حاضر هیئت مدیره اتوبوسرانی ۳۵۴ دستگاه اتوبوس داریم البته پس از کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی به ۸ درصد رسید و پس از کرونا به ۱۱ درصد رساندیم و قرار است تا پایان برنامه ۱۴۰۴ به ۱۸ درصد برسد.
وی خاطرنشان کرد:امسال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده و ۱۵ دستگاه تحویل داده شده و با مشکلاتی برای ۴۵ مینی بوس و ۵۰ دستگا ون در سفر وزیر کشور مجوز گرفته شد، ضمن اینکه برای ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی قرار داد می بنیدیم و ۱۰۰ میلیون تومان وام کم بهره ۴ درصد در این باره تعریف شده است، اکثر آلودگی شهر به دلیل وجود موتورسیکلت است و باید در این باره تمهیداتی جی اندیشید.
سقائیان‌نژاد گفت: تعاملی با هیئت های مذهبی برای برگزاری اعیاد دهه فجر داریم تا بتوانیم امسال در چهل و چهارمین سالگرد انقلاب، مراسم را با شکوه تر از نظر تزئین شهری و حضور مردمی داشته باشیم، در این باره ۴۴ مسجد شاخص انتخاب می شوند و تسیهلاتی در نظر گرفته شده است.
وی افزود:هماهنگی در استان خوب است در پرتو این وحدت می توانیم کارهای خوبی را انجام دهیم تعالی شهر و پیشرفت از نظر ابعاد عمرانی و فرهنگی واجتماعی و منظر شهری اهمیت زیادی دارد و چهارچوب اسلامی ایرانی در شان شهر باید رعایت شود.
شهردار قم در خصوص پیوست فرهنگی طرح های شهرداری اظهار داشت:بر اساس نوع کار، پیوست فرهنگی به گونه ای تعریف می شود که رعایت مباحث رفتاری و سنت در طرح ها رعایت شود و هر طرحی پیوست فرهنگی خودش را دارد، مباحث مختلف فرهنگی و زیست محیطی در تمامی طرح های شهرداری مطرح است و همه طرح ها، هم‌ پیوست زیست محیطی و هم پیوست فرهنگی دارد.
وی تصریح کرد: در بودجه شهرداری، توازن منطقه ای را داریم و درآمد از مناطق برخوردار دریافت و در مناطق ۲ و ۶ که محروم‌تر هستند هزینه می شود، اکنون شرایط منطقه ۲ بهتر شده ولی هنوز منطقه ۶ نیازمند رسیدگی است که بودجه آن بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته اضافه شده است.
سقائیان‌نژاد ادامه داد: خوشبختانه روابط من و شورای شهر باعث شده محکم کار خود را دنبال کنیم و این طور نیست که اختلافات سلیقه ای وجود نداشته باشد اما اختلافات بنیادین با شورا ندارم؛ بین شورا و شهرداری وحدت رویه وجود دارد و ما به جایی نرسیده ایم که بحث جدایی بنده از شهرداری قم وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: هر سال بودجه را به شورا می دادیم و جزییات آن را اعلام می کنیم و شورا حق بررسی و تصویب دارد و در زمینه بودجه سال آینده اختلافی را شاهد نیستیم.
شهردار قم در رتباط با استخدام در شهرداری قم بیان کرد: امسال برای ۸۰ نفر مجوز گرفتیم و در مقطع فعلی ۵۰ نفر جذب می کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون حضور در انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: در ذهن خودم ذره ای برای نمایندگی مجلس از قم فکر نمی‌کنم چون آدم سیاسی نیستم و در مسائل سیاسی ورود نمی کنم و فقط و فقط قصد امیدآفرینی به مردم را داریم.
وی در مورد حمایت نشدن تیم های ورزشی توسط شهرداری ادامه داد: در زمان گذشته تیم ها در ورزش قهرمانی و حتی در سطح ملی توسط شهرداری ها حمایت می شدند اما سیاست وزارت کشور و سازمان شهرداری های کشور رفتن به سمت ورزش‌های همگانی و کمتر رفتن به سمت ورزش قهرمانی است.
سقائیان‌نژاد بیان کرد: البته این سخنان به این معنی نیست که شهرداری ها نتوانند در ورزش قهرمانی ورود کنند اما تیم های ورزشی خرج و مخارج خاص خود را دارند و با تصویب شورای شهر قرار است در حوزه ورزش به سمت ورزش عمومی که جمعیت بیشتری را درگیر می کند برویم.
وی عنوان کرد: یکی از سالن های ورزشی شهرداری را به کشتی اختصاص دادیم و چون برخی مناطق شهری قم استعداد خوبی در برخی رشته ها دارد سالن ورزشی منطقه ۶ خود را به صورت کامل به کشتی اختصاص دادیم البته کمک به تیم ها از طریق شهرداری انجام می شود و در بسکتبال با ویلچر و برخی رشته های دیگر کمک هایی می‌کنیم.
شهردار قم پیرامون محرومیت زدایی نیز خاطرنشان کرد: بتازگی برای جانبازان و نابینایان مصوبه ای داشتیم که تخفیف هایی از نطر حمل و نقل و تسهیلات رفاهی شهر داشته باشیم و در حال ورود به فاز اجرایی است و اقشار مختلف را در نظر می‌گیرد.
وی در مورد مترو نیز توضیح داد: در طرح مترو فقط مشکل واگن داریم و دو ایستگاه کاملا آماده هستند و بقیه ایستگاه ها نیز بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
در این جلسه عباس حلوایی زاده معاون فنی عمرانی شهرداری قم بیان کرد: در زمینه جمع آوری ریل های فرسوده راه آهن مصوبه ریاست جمهوری سال گذشته انجام شد که ۷ کیلومتر و همچینن ۸ کیلومتر ریل فرسوده باید جمع آوری انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: ۸ کیلومتر از ریل های فرسوده جمع آوری شد ولی در زمینه ۷ کیلومتر مخالفت شدید راه آهن روبرو شدیم که پلیس راه آهن جلوی کار را گرفت ولی با توجه به صحبت هایی که انجام شد ۸ کیلومتر ریل فرسوده نیز در حال جمع آوری است.