دانشگاهها باید کارآفرینی و مهارت افزایی را در دستور کار خود قرار دهند
دانشگاهها باید کارآفرینی و مهارت افزایی را در دستور کار خود قرار دهند
حجت الاسلام و المسلمين دكتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم گفت: دانشگاهها باید کارآفرینی و مهارت افزایی را در دستور کار خود قرار دهند، دانشگاه اصیل و معتبر در حوزه کارآفرینی، اقدامات دانش بنیان و عملیاتی دارد، در این باره علاوه بر مطالعات پژوهشی دو مرکز تاسیس شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی در جمع اصحاب رسانه در ابتدا با اشاره به ظرفیت های این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه جامع قم مسئولیت نظارت بر همه مراکز عالی استان را نیز برعهده دارد، هر چند عمر چندانی نداشته و نوپا و جوان است.

رئیس دانشگاه قم افزود: این مجموعه رسما در سال ۵۹ با عنوان مدرسه عالی تربیتی و قضائی طلاب با محوریت شهید بهشتی و باهنر شکل می گیرد، اما در سال ۷۶ توسط شورای انقلاب فرهنگی به عنوان دانشگاه جامع استان به رسمیت شناخته می شود.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه دانشگاه نوپاست اما خدمات ارزنده ای داشته و جزء دانشگاههای برتر کشور به شمار می رود و در برخی از سالها جز ۲۴ دانشگاه برتر بوده است؛ در این راستا رقابت علمی در میان دانشگاههای کشور جدی است و اگر بخواهیم جایگاه خود را حفظ کنیم باید اقدامات جدی تری داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه قم دارای ۶ دانشکده و یک پردیس بین المللی و یک مرکز آموزش مجازی است و۳۳ گروه آموزشی در رشته های مختلف و ۱۴۶ رشته گرایش تحصیلی و ۳۸ رشته دکترای تخصصی دارد.

وی تصریح کرد: در مجموع ۹۴۳ دانشجوی دکترا در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند و ۷۶ رشته گرایش کارشناسی ارشد فعال بوده و در مقطع کارشناسی ۳۲ رشته گرایش تحصیلی داریم، همچنین تعداد دانشجویان در مقطع ارشد ۵ هزار و ۵۰۰ نفر شامل ۴۵ درصد از دانشجویان است.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به ابعاد بین المللی دانشگاه خاطرنشان کرد:در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو از کشورهای عراق و سوریه و یمن و افغانستان و پاکستان و برخی از کشورهای آفریقایی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه قم مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: همچنین ۲۸۳ عضو هیئت علمی و ۱۵ نفر در مسیر جذب داریم که در مجموع ۳۰۰ عضو هیئت علمی تا پایان امسال در دانشگاه خواهیم داشت که ۲۰ استاد تمام و ۱۲۰ دانشیار و سایرین استاد یاری هستند، از طرفی تعداد کارمندان ۳۵۰ نفر و نیروهای شرکتی نیز ۲۵۰ نفر است.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی افزود: مراکز آزمایشگاهی دانشگاه ظرفیت خوبی دارد و ۹۰ آزمایشگاه در رشته های علوم پایه و فنی مهندسی فعال اند و به سایر دانشگاه ها نیز می تواند به ارائه خددمات بپردازد، ضمن اینکه آزمایشگاهها به جدید ترین دستگاهها و ابزارها مجهز است.

وی بیان کرد:۵۱ شرکت در دانشگاه قم فعال است که ۷ شرکت داش بنیان رسمی بوده و تعامل خوبی با صنعت داریم، در یک سال اخیر حدود ۳۳ طرح پژوهشی و قرار داد با دانشگاه جامع صنعت منعقد کرده‌ایم البته ظرفیت ها و نیازهای صنعتی قم بیش از این بوده وتوسعه تعامل دانشگاه با جامعه و صنعت از رویکردهای مهم است و در این باره ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی۸ شهرک صنعتی استان در دانشگاه قم مورد ارزیابی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: در دانشگاه قم ۶ مجله دارای رتبه علمی و پژوهشی فعال و ۱۳ نشریه در مسیر کسب مجوز است و یکی از نشریات برای اولین بار در ایران در مرکز اسنادی بین المللی نمایه شده است.

وی تصریح کرد: قرار است در سال آینده ۴ دانشکده علوم اسلامی انسانی، علوم و فناوری‌های هم‌گرا، فلسفه‌های کاربردی و دانشکده کارآفرینی را در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی اظهار داشت: دانشگاهها باید کارآفرینی و مهارت افزایی را در دستور کار خود قرار دهند، دانشگاه اصیل و معتبر در حوزه کارآفرینی، اقدامات دانش بنیان و عملیاتی دارد، در این باره علاوه بر مطالعات پژوهشی دو مرکز تاسیس شده است.

وی در خصوص ایجاد دانشکده حکمرانی اسلامی افزود: این دانشکده در ارتباط با خانواده و اقتصاد و سیاست دارای ظرفیت های مهمی است و به زودی نهادهای توریسم و گردشگری و اوقات فراغت و رسانه نیز در دانشگاه قم افزده شود.

رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: ورود دانشگاه قم به عرصه بین الملل از اهداف مهم است و دانشگاه قم باید به قطبی در وزارت علوم در این خصوص تبدیل شود چرا که در قم از ۱۲۰ ملیت جهان حضور دارند، در ارتباط با جذب دانشجو از کشورهای اسلامی رایزنی هایی انجام گرفته است، البته ایجاد فرهنگ بین المللی توسط اصحاب رسانه در جامعه بسیار مهم است.

وی در باره ظرفیت نخبگان نیز خاطرنشان کرد: نخبگان مساله مهمی در کشور است و تاسیس بنیاد نخبگان در جهت جلوگیری از خروج نخبگان بوده، در این باره دستورکاری برای سال آینده پیرامون تسهیلاتی ویژه در اختیار رتبه های برتر کنکور وجود دارد و دانشگاه قم در جهت جذب هیئت علمی از بین نخبگان آمادگی لازم را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی گفت: درحوزه اشتغالزایی و کارآفرینی نیز اهدافی را تعیین کرده ایم و با تعامل خیرین برجسته جلساتی جهت حمایت شکل گرفت و حتی یکی از خیرین تصمیم گرفت ۲۰۰ شغل زودبازده در صورت مطالعات پزوهشی در دانشگاه قم تحت پوشش قرا دهد.

وی در مورد خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه قم افزود: با همت یکی از خیرین عزیز موفق شدیم ۱۰ خوابگاه متاهلی را در دانشگاه قم احداث نماییم و در حال حاضر ۱۰ زوج دانشجو در آن زندگی می‌کنند. چهار خوابگاه دیگر نیز تا هفته آینده تکمیل و در اختیار زوجین قرار می‌گیرد تا تعداد آن‌ها در مجموع به ۱۴ خوابگاه برسد.

رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: برای سال آینده نیز ۲ مجتمع در مجموع ۴۸ واحد خوابگاه متاهلی ۵۰ تا ۶۰ متری در دانشگاه قم ساخته و در اختیار زوج‌های دانشجو قرار می گیرد.

وی افزود: البته علاوه بر این دانشکده‌ها مدنظر داریم تا بتوانیم ابتدا ۱۰ پژوهشگاه دیگر را راه‌اندازی کنیم تا در آینده این پژوهشگاه تبدیل به دانشکده شود. برای مثال پژوهشگاه حکمرانی اسلامی یکی از این مراکزی است که ما در نظر داریم برای سال‌های آینده آن را در غالب دانشکده در دانشگاه قم داشته باشیم.

در حاشیه این نشست اصحاب رسانه از پروژه‌های عمرانی مانند تاسیس سالن غذاخوری و برخی از شرکت‌های مشغول در این دانشگاه بازدید کردند.