شخصیت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی موجب عظمت حوزه قم شد/ نقش این مرجع در پیروزی انقلاب
شخصیت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی موجب عظمت حوزه قم شد/ نقش این مرجع در پیروزی انقلاب
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: متانت و شخصیت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی مانند کوهی استوار موجب عظمت تشیع و حوزه علمیه قم ‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی در مراسم سی‌ام سالگرد وفات مرجع عالی‌قدر آیت‌ الله‌ العظمی گلپایگانی(ره) که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد اظهار داشت: آیت‌ الله‌ العظمی گلپایگانی(ره) یادگاران بسیاری از خود به‌جای گذاشته که ازجمله می‌توان به همین مسجد به‌عنوان میراثی باشکوه اشاره کرد.
وی با اشاره به نقش آیت‌ الله‌ العظمی گلپایگانی(ره) در تربیت و هدایت طلاب و حوزه‌های علمیه گفت: امروز جای خالی ایشان احساس می‌شود و با خود می‌گوییم ای‌کاش می‌توانستیم از درایت و زعامت ایشان بهره ببریم.
این استاد حوزه علمیه قم به چهار صفت مشترک انبیا یعنی نیکویی، سخاوتمندی، صبر و قیام کردن به حق مؤمن اشاره کرد و افزود: این مرجع بزرگوار در این چهار مورد مراقبت کامل داشت.
وی ادامه داد: ایشان بسیار در نیکویی به خلق خدا جدی بود و خدمات بسیار ارزشمندی در داخل و خارج از کشور ارائه کرد. مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم با تمام شکوه و زیبایی که دارد نشانه‌ای از همین اقدامات ارزشمند است.
وی خاطرنشان کرد: آیت‌ الله‌ العظمی گلپایگانی(ره) همیشه پیش از حضور روی منبر برای درس دو رکعت نماز خوانده و برای استاد خود فاتحه‌ای نثار می‌کردند.
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی گفت: متانت و شخصیت این مرجع بزرگوار مانند کوهی استوار موجب عظمت تشیع و حوزه علمیه قم می‌شد.
وی با اشاره به نقش این مرجع بزرگوار در پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: آیت‌ الله‌ العظمی گلپایگانی با تمام شخصیت و عظمت خود پشتوانه‌ای بسیار قوی برای انقلاب و امام خمینی بود و بدون این حمایت ایشان کار انقلاب بسیار مشکل‌تر می‌شد.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: عظمت این مرجع بزرگ توانست مشکلات را حل کند و امام خمینی(ره) هم نسبت به ایشان توجه خاص داشتند.
وی خاطرنشان کرد: زعامت علمی و اخلاقی ایشان در حوزه علمیه قم بر تربیت طلاب بسیار اثرگذار بود و نسل باارزشی از روحانیون را تربیت کرد. ایشان از همین طریق بر تربیت نسل‌های جامعه نیز اثرگذار بود.
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی به ابعاد سیاسی شخصیت آیت‌ الله گلپایگانی و پیش‌بینی زودهنگام ایشان از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: ایشان نقش پررنگی در متوجه کردن قلوب مردم ایران نسبت به امام خمینی(ره) داشته و دید سیاسی بسیار وسیع و نافذی داشتند.
وی به شخصیت فقهی آیت‌ الله‌ العظمی گلپایگانی نیز اشاره کرد و گفت: ایشان در آثار خود عمیق‌ترین مباحث فقهی را پس از بررسی‌های دقیق بیان کرده‌اند و بزرگانی ایشان را افقه در میان فقهای زمان خودشان می‌دانستند.