یادوره شهدا در ۱۴۰۰ مدرسه استان قم برگزار می‌شود/ یک‌ششم از شهدای قم، فرهنگی و دانش‌آموز هستند
یادوره شهدا در ۱۴۰۰ مدرسه استان قم برگزار می‌شود/ یک‌ششم از شهدای قم، فرهنگی و دانش‌آموز هستند
علی‌رضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از وظایف آموزش و پرورش دانست و گفت: در راستای کنگره ملی شهدای استان، یادواره‌ 6090 شهید قم در ۱۴۰۰ مدرسه استان قم، ویژه دانش‌آموزان به صورت همزمان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، علیرضا رحیمی در نشست خبری که در سالن اجتماعات شهید سردار سلیمانی اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد اظهار داشت: روز شنبه ۱۴ آبان‌ماه یادوره شهدا با هدف معرفی سیره شهیدان در ۱۴۰۰ مدرسه استان قم برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم بیان کرد: این یادواره به‌صورت هم‌زمان در شیفت صبح و عصر و در یک روز سیستم تعلیم و تربیت عمومی استان برگزار می شود که در تاریخ انقلاب اسلامی اقدامی ارزشمند و بی‌نظیر است.

وی عنوان کرد: مرور تاریخ و مبانی انقلاب اسلامی و رشادت‌های ملت فرهیخته از جمله اهداف مهم برگزاری یادواره است تا در مسیر تربیت دینی و اخلاقی دانش‌آموزان براساس سیره شهدا گام های موثری برداریم.

رحیمی تصریح کرد: در جهت روایتگری شهادت و ایثار و مروری بر زندگی شهیدان، ۴۰۰ نفر روایت گر دفاع مقدس و انقلاب نیز در جمع دانش آموزان حضور پیدا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: استان قم ۶۰۹۰ شهید به انقلاب و آرمان های آن تقدیم کرده که در این میان یک‌ششم از شهدای قم، فرهنگی و دانش‌آموز بوده و در قم ۹۰۰ دانش آموز به خیل شهیدان پیوسته اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم خاطرنشان کرد: در طول دفاع مقدس، دشمن مدارس بسیاری را بمباران کرد و دانش آموزان زیادی را به خاک و خون کشید و امروز وظیفه داریم به جهاد تبیین پیرامون دفاع مقدس و آرمان های انقلاب و دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با این مرز و بوم بپردازیم.

وی گفت: آشنایی نسل جوان با سیره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش کشور است که در قالب برنامه های مختلف به آن پرداخته می‌شود و با برگزاری انواع مسابقات فرهنگی در صدد تحقق این اهداف هستیم.

رحیمی تاکید کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری جهاد تبیین مهم‌ترین وظیفه ماست و ما باید شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان امنیت را بیشتر به دانش‌آموزان معرفی کنیم.

وی گفت: در صورتی که مدارس، فضای لازم را برای برگزاری یادواره شهدا نداشته باشد از ظرفیت مساجد استفاده می شود، علاوه بر یادواره همزمان با ۱۳ آبان نیز حضور گسترده دانش آموزان و فرهنگیان را در راهپیمایی علیه استکبار جهانی داریم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم در ادامه بیان کرد: علی رغم همه مشکلات، معلمان و فرهنگیان، حضوری موثر در رویدادهای مهم دارند و در حال حاضر ۴ هزار معلم در قم فرزند بی‌سرپرست تحت سرپرستی دارند و در کنار رسیدگی به دانش آموزان بی‌بضاعت در ایام کرونا بیش از ۲ و نیم میلیارد تومان کمک مومنانه داشته اند.

در این نشست مهدی خادمی جمکرانی رئیس اداره شاهد و ایثارگران اداره کل آموزش‌وپرورش قم نیز با بیان اینکه ۱۳۰ فرزند شهید در مدارس استان تحصیل می‌کنند عنوان کرد:در حال حاضر ۴۰۰ فرزند شهید و ۶۰۰ رزمنده دفاع مقدس به‌عنوان همکار در مدارس و اداره کل آموزش‌وپرورش قم شاغل هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به برگزاری کنگره ملی شهدای قم، با۲۴۰ خانواده شهدا دیدار کرده‌ایم و برنامه هایی را نیز برای این ایام در نظر گرفته ایم؛ در این راستا مراسم شب شعری در ۱۸ آبان ماه با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت و با حضور ۷ شاعر فرهنگی و ۳ دانش‌آموز برگزار می‌شود.

خادمی جمکرانی یادآور شد: از دیگر برنامه ها نیز برگزاری یادواره یک‌هزار شهید فرهنگی و دانش‌آموز با همکاری بسیج دانش‌آموزی و اوقاف در امامزاده سید علی(ع) و توزیع آخرین چاپ کتاب زندگینامه و وصیت‌نامه شهدای فرهنگی استان است.

وی اظهار داشت: همچنین میزبانی ۱۰۰ مدرسه از شهید گمنام و حضور در گلزار شهدا از جمله برنامه‌های آموزش‌وپرورش به مناسبت برگزاری کنگره ملی شهداست.

در این نشست حسن مالکی‌نژاد مشاور فرهنگی کنگره ملی شهدای استان قم تصریح کرد: زبان هنر بهترین وسیله برای رساندن پیام شهدا به دانش‌آموزان است و در این راستا اقدامات هنری بسیاری در مدارس صورت گرفته‌است.