توسعه ورزش همگانی راه حلی برای کاهش اضافه وزن قمی ها
توسعه ورزش همگانی راه حلی برای کاهش اضافه وزن قمی ها
کم تحرکی و تمایل به مصرف غذاهای آماده امروزه گریبانگیر بسیاری از خانواده ها شده و شاهد چاقی در افراد جامعه هستیم این درحالی است که با توسعه ورزش همگانی، تجهیز پارک ها و فضاهای سبز شهری به وسایل ورزشی و فرهنگ سازی درخصوص تمایل مردم برای ورزش می توان از بروز چاقی در جامعه جلوگیری کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، ورزش در کشور ما به دو بخش قهرمانی و همگانی تقسیم می شود و برای هر کدام از سوی دولت بودجه جداگانه ای تخصیص می یابد.

گاهی از دل ورزش همگانی نیز شاهد بروز و ظهور استعدادهای زیادی بوده ایم که تا فتح قله های جهانی و آسیایی پیش رفته اند.

براساس پایش های صورت گرفته در سال ۱۳۹۸ حدود ۷۰ درصد مردم قم دارای اضافه‌ وزن و چاقی هستند، در حالی‌که میانگین کشوری ۵۰ تا ۵۵ درصد است.

براساس اظهارات رئیس وقت گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم مردم این استان از نظر وزن در وضعیت خوبی نمی‌باشند و چاقی که ریشه‌ای‌ترین علت‌های بیماری‌های غیرواگیر است، در این شهر فراوانی بالایی دارد، به‌طوری‌که قم از این نظر جزو پنج استان نخست کشور است.

ورزش همگانی در جامعه فرهنگ سازی نشده است

یکی از شهروندان حاضر در یکی از پارک های قم که مشغول ورزش صبحگاهی است به خبرنگار ایرنا گفت: ورزش همگانی باید بیشتر در جامعه ترویج یابد و متاسفانه این ورزش در بین مردم جامعه فرهنگ سازی مناسبی نشده است.

محسن احمدی افزود: ورزش نه تنها عاملی برای کسب سلامتی است بلکه فضایی برای نشاط اجتماعی برای مردم است و پس از این که ورزش در پارک را به اتمام می رسانم با روحیه بالایی به سمت محل کار خود می روم.

شهروند دیگری نیز گفت: امکانات لازم در اکثر پارک های قم در نقاط مختلف آن برای ورزش کردن مهیاست اما مشخص نیست به چه دلیلی مردم تمایل چندانی به حضور در پارک ها برای استفاده از وسایل ورزشی ندارند.

فاطمه نوش زاده افزود:‌ اکثر روزهای هفته با جمعی از دوستانم برای انجام ورزش صبحگاهی وارد پارک می شویم اما مشکل عمده آن است که ورزش صبحگاهی ساماندهی شده با حضور مربی در تمام پارک های قم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بوستان نرگس قم که ویژه بانوان است شاهد برپایی مراسم ورزش صبحگاهی هستیم اما با توجه به بعد مسافتی که بین محل سکونت ما با این بوستان وجود دارد به راحتی نمی توانیم به آن جا تردد کنیم.

یکی دیگر از شهروندان نیز به نکته جالبی اشاره می کند و می گوید: باید جشنواره های مختلف ورزش همگانی و استفاده از بازی های بومی و محلی را در اماکن عمومی چون پارک ها داشته باشیم تا بتوانیم مردم را به سمت ورزش سوق دهیم.

حسن گلاب چی افزود: جای خالی این گونه جشنواره ها در قم حس می شود و هیات ورزش همگانی استان قم و اداره کل ورزش و جوانان باید به مناسبت های مختلف این گونه جشنواره های ورزشی را در مکان هایی چون پارک ها برگزار کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا