همایش «پیامبر رحمت الگوی جهانی» در قم برگزار شد
همایش «پیامبر رحمت الگوی جهانی» در قم برگزار شد
همایش «پیامبر رحمت الگوی جهانی» روز چهارشنبه به مناسبت هفته وحدت در سالن همایش امام خمینی(ره) دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، عضو هیات علمی موسسه امام‌خمینی(ره) قم در این همایش که با حضور طلاب،‌ روحانیان و اساتید حوزه برگزار شد گفت: وظیفه داریم پیامبر خود را به جهانیان معرفی کنیم تا دنیا دریابد چرا ما تابع پیامبر اسلام‌ هستیم و برای همکاری اهل اسلام و تشیع برای رساندن تصویر درست از پیامبر تلاش کنیم.

محمد لگنهاوزن افزود: قرآن، پیامبر اسلام را معرفی کرده است و پیامبران از سوی خدا فرستاده شدند تا هم بشارت و هم هشدار دهند.

وی بیان کرد: کسانی که به هدایت خداوند پشت می کنند به نتیجه نامطلوب می رسند و فردی که پیامبر است فرد خاصی فرستاده شده از سوی خدا است که فقط واسطه ای از سوی خدا نیست و باید کاملا برای مردم قابل اعتماد باشد و این همان چیزی است که می گوییم این افراد معصوم هستند.

وی اظهار داشت: کاری که پیامبر اسلام برای هدایت و هشدار آغاز کرد با کار ائمه اطهار ادامه پیدا می کند.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) قم افزود: اگر همکاری بین دانشمندان اهل تسنن و تشیع داشته باشیم باید متمرکز به پیامبر خودمان باشیم و آیاتی که در قرآن در مورد پیامبر در دیدگاه های اهل تسنن و شیعه مشترک است را احصا کنیم.

لگنهاوزن بیان کرد: نقاط مشترک بین‌مسیحیت و اسلام در مورد خدا، ملکوت خدا و آخرالزمان وجود دارد گرچه برخی نقاط اختلاف در برخی موارد نیز وجود دارد.

وی عنوان کرد: احادیث و روایات مسلمانان یک نوع گنج است و باید تفاوت بین روایت های شیعیان و اهل سنت در موضوع پیامبر شناخته شود ولی لازم است کار مشترک بین علمای اهل تسنن و شیعه انجام شود.

قرآن مهم ترین خاستگاه معرفی پیامبر اسلام است

استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش گفت: کتاب های خوبی در زمینه ابعاد مختلف زندگی‌ پیامبر اسلام نوشته شده است که باید به عنوان منبع تحقیقی در بین دانش پژوهان دینی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی مهم ترین خاستگاه معرفی پیامبر(ص) را خود قرآن ذکر کرد و افزود: در آیات قرآن اشاره شده که پیامبر اسلام برای دعوت به اسلام چه ویژگی هایی دارد.

وی اظهار داشت: آیات در مورد پیامبر اسلام در قرآن زیاد است که برخی از آن ها باید برای امور تبلیغی مبلغان مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه حکمت و استدلال، موعظه حسنه با الفاظ نیکو، به دنبال حق بودن و جدال احسن را از مهم ترین ویژگی های تبلیغی حضرت محمد(ص) ذکر کرد.

رفیعی در ادامه به برخی اصولی که مبنای تبلیغ پیامبر اسلام بود اشاره کرد و افزود: اصل نگاه مثبت یکی از این اصول است و  در تبلیغ نباید نگاه منفی باشد. همین جوان هایی که بتازگی در کوچه و خیابان ریخته اند اگر با آن ها صحبت درست شود در آنان تحول ایجاد می شود.

وی گفت: اصل تغییر پذیری در کار تبلیغ بسیار مهم است و آسان گیری در تبلیغ نیز در سیره پیامبر اسلام مشهود بود.

رفیعی افزود: تبلیغ باید گام به گام و تدریجی باشد و باید در سبک تبلیغ بتوانیم تاثیر لازم را بر روی مردم بگذاریم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا