دورهمی معماران نمای رومی با نام معماران برتر قم!
دورهمی معماران نمای رومی با نام معماران برتر قم!
یک شرکت معماری قمی، در حالی در تبلیغات میدانی از کادر خود به عنوان معماران برتر استان قم یاد می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت در ساخت و تامین متریال نماهای رومی در شهر قم نقش محوری را ایفا می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبر قم، یک شرکت معماری قمی، در حالی در تبلیغات میدانی از کادر خود به عنوان معماران برتر استان قم یاد می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت در ساخت و تامین متریال نماهای رومی در شهر قم نقش محوری را ایفا می‌کند.

قابل تامل این که شرکت مذکور اخیرا در راستای تبلیغات میدانی بدون هماهنگی و اطلاع، خود را تحت حمایت انجمن صنفی معماران قم معرفی می‌کند و حتی مورد اعتراض اعضای این انجمن واقع می‌شود.

در متن اعتراضی برخی اعضای انجمن صنفی معماران قم نسبت به این موضوع آمده است: “انتخاب معماران برتر می‌بایست با برگزاری فراخوان عمومی و تعیین داوران دارای صلاحیت و معتبر صورت می‌گرفت که [عناوین به کار برده شده در بنر نمایشگاه تخصصی معماران برتر استان قم] هیچ کدام از این اتفاق‌های نیوفتاده است و اعضای انجمن بی‌اطلاع از روند برگزاری این نمایشگاه بوده‌اند.”

در بخشی دیگری از این متن، برخی اعضای انجمن صنفی معماران قم خواستار جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی «نمایشگاه تخصصی معماران برتر استان قم» از سطح شهر شده‌اند.

ساخت نماهای رومی در شهرهای تاریخی و سنتی یکی از دغدغه‌های اصلی دستگاههای فرهنگی است و مشخصا در قم نیز نهادهای مختلف نسبت به نادیده گرفته شدن معماری‌های ایرانی ـ اسلامی و ساخت بی‌رویه و خارج از قاعده نماهای رومی هشدار داده‌اند.

آثار معماری ایران بیش از هر چیز مذهبی هستند و دارای خصلت نیایشی می‌باشند. آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیه، اخلاقیات، اندیشه و عقیده نسل‌ها در معماری ایران انعکاس واضحی دارد. و با وجود اینکه در طی دوران‌های مختلف تحولات چشمگیری داشته‌است، دارای ویژگی‌های خاصی است که این اصول حفظ شده است.

بسیاری از نماهای به کار برده شده در معماری این روزها در کشور تقلیدی از معماری غربی و کلیسایی است؛ این سبک از معماری می‌تواند به هنر قدیم ایرانی آسیب جدی وارد کرده و به اختلاف طبقانی و اختلاف فرهنگی دامن بزند و به طور کلی تغییر سبک زندگی را در پی داشته باشد.

روح‌الله امراللهی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، ساخت هر نوع نمای رومی، لندنی، نماهای شیشه‌ای و پرده‌ای، نمای کامپوزیت و هرگونه نمایی که معرف فرهنگ بیگانه یا عرف نوعی ابتذال باشد ممنوع عنوان کرده است.

با این حال شرکت‌های مختلف معماری و ساخت بنا در سایه نبود و خلاء نظارت‌های قانونی همچنان به ساخت نماهای رومی در شهر قم مبادرت می‌ورزند و جالب این که مهندسین این شرکت‌ها اگرچه پیش از خود، عنوان «مهندس» را از قلم نمی‌اندازند؛ با این حال این افراد حتی نسبت به هشدارها و توصیه‌های کارشناسی پیرامون تبعات فنی و زیست محیطی ساخت نماهای رومی نیز بی‌اعتنا هستند.

  • منبع خبر : خبر قم