دامپزشکی مسئولیتی در قبال سگ‌های ولگرد ندارد/ حضور۲۰ اکیپ دامپزشکی قم جهت نظارت بر ذبح دام در روز عید قربان
دامپزشکی مسئولیتی در قبال سگ‌های ولگرد ندارد/ حضور۲۰ اکیپ دامپزشکی قم جهت نظارت بر ذبح دام در روز عید قربان
توحیدی مهر اظهار داشت: مجتمع دامشهر در مدیریت متمرکز دارد و در سطح واحدهای مجتمعی مسئولیت بر عهده مجتمع است، دامپزشکی مسئولیتی در قبال سگ‌های ولگرد و بلاصاحب ندارد، البته سگ صاحبدار نیز آموزش دیده هستند و اگر مشکلی بروز شود مسئولیت بر عهده صاحب حیوان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حسن توحیدی‌مهر در نشست خبری به مناسبت عید قربان با اشاره به اهمیت نظارت بر ذبح دام در عید قربان در جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌های مختلف بیان کرد: با توجه به وجود قانون اجازه کشتار دام به صورت عمومی و خودجوش به مردم در عید، گشت‌های سیار به سراسر شهر اعزام می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: این اکیپ‌ها قبل از ذبح، دام‌ها را معاینه کنند و اگر سلامت دام مورد تائید قرار گرفت اجازه ذبح دام صادر می شود.
وی عنوان کرد: به دلیل شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو CCHF در دام‌ها، از شهروندان تقاضا داریم اگر گوشت قربانی به دست آنها رسید، گوشت را بین ۲۴ الی ۴۸ساعت در دمای زیر صفر درجه در یخچال نگهداری کنند تا در صورت احتمال وجود ویروس، به دلیل سرما زدگی از بین برود.
توحیدی‌مهر تصریح کرد: دلیل سرایت این ویروس در دام‌ها، کنه‌هایی است که در دامداری‌ها وجود دارد، در این زمینه بهترین راه مقابله با این بیماری کاهش جمعیت کنه‌ها با سم‌پاشی است.
وی خاطرنشان کرد:متاسفانه این ویروس در بدن دام‌ها علائم خاموشی دارد اما به انسان قابل سرایت است و از این رو باید نظارت ویژه ای بر کشتار دام انجام شود که پس از بررسی، لیبل‌های کنترل و نظارت بر روی‌ آنها درج خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه ارتقای سلامت غذایی و تامین امنیت سبد غذایی از جمله وظایف این مجموعه است گفت: هر گزارشی مبنی بر تخلف، مورد پیگیری جدی قرار می گیرد، هر چند همچنان نظارت های جامعی وجود دارد.
وی اظهار داشت: شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۵۱۲ ضمن ارائه گزارشات، برای بررسی وضعیت‌دام‌ها قبل از ذبح با کارشناسان ما در تماس باشند.
توحیدی‌مهر درباره برنامه های دامپزشکی نیز افزود: تشکیل شورای پژوهشی متشکل از صاحب نظران و کارشناسان و بهره گیری از تجربات ارزشمند و ارتقای شورای پیشنهادات و ایجاد مرکز دریافت انتقادات و پویا سازی شهرستان های تازه تاسیس کهک و جعفرآباد بخشی از این برنامه هاست.
وی تصریح کرد: ساماندهی کشتارگاهها و کارخانجات خوراک دام و مجموعه های پرورشی مانند دام و طیور و آبزیان و زنبور عسل و ارتباط مستقیم با مردم و رسیدگی به محروم ترین روستاهای قم از نظر خدمات درمانی و بهداشتی و پیشگیری با مشارکت نیروهای بسیجی و ارائه خدمات جهادی در حیطه وظایف از دیگر برنامه ها به شمار می رود.
مدیرکل دامپزشکی استان قم در مورد موضوع سگ های ولگرد نیز بیان کرد: مجتمع دامشهر در مدیریت متمرکز دارد و در سطح واحدهای مجتمعی مسئولیت بر عهده مجتمع است، دامپزشکی مسئولیتی در قبال سگ‌های ولگرد و بلاصاحب ندارد، البته سگ صاحبدار نیز آموزش دیده هستند و اگر مشکلی بروز شود مسئولیت بر عهده صاحب حیوان است.
وی تصریح کرد: سگ‌های خارج از مجموعه دامداری و بی‌صاحب ارتباطی به دامپزشکی ندارد و تنها در صورتی که سگ متعلق به دامداری با پروانه بهداشتی و بهره‌برداری باشد، خدمات سلامت از دامپزشکی دریافت می‌کند.
توحیدی‌مهر عنوان کرد: همچنین اگر سگ صاحبداری از مجموعه دامداری که در آن نگهداری می شد، خارج شود، از نظر دامپزشکی سگ ولگرد محسوب می‌شود و دامپزشکی مسئولیتی در این زمینه ندارد، با توجه به اینکه مجتمع دامشهر قم در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با چالش روبه روست، در این زمینه تمهیداتی اندیشیده می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجتمع دامشهر علاوه بر امکانات خود، از سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های دولتی هم کمک گرفته‌اند تا این وضعیت را ساماندهی کنند، اخیرا نیز مصوبات خوبی در سطح فرمانداری و کارگروه حیوانات ناقل بیماری در راستای حل این معضل مصوب شده است.
سید محمدرضا مرعشیان رئیس نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی قم نیز در این جلسه در رابطه با تشدید نظارت در روز عید قربان گفت: در روز عید قربان ۲۰ اکیپ ثابت و سیار بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در این استان نظارت دارند.
وی تصریح کرد: این اکیپ ها شامل ۵۵ نفر شامل دامپزشک، ناظر بهداشتی و ناظر شرعی و نیروهای خدماتی از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ فعال خواهند شد، همچنین اکیپ‌های ثابت در کشتارگاه دام قم، جاهد، پرتو، سالن کشتار مسجد جمکران و سالن کشتار اداره کل بهزیستی مستقر و اکیپ‌های سیار نیز در سطح شهر هستند.
رئیس نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی قم بیان کرد: در سال گذشته ۴ هزار و ۵۰۴ راس دام در روز عید قربان در قم ذبح شد که از این تعداد ۳ هزار راس دام مرتبط با کشتارگاه‌های مجاز قم بود، در این روز ۲ تن انواع لاشه دام ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.
وی در مورد بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان کرد: نظارت‌های بهداشتی نسبت به کشتار دام تشدید شده است و در حال حاضر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کل کشور ابتلا و تلفات دارد، اما در قم یک مورد فوتی از استان دیگری بود که جهت درمان به قم آمد.
حجت‌الاسلام حمیدرضا سجادی نماینده دفتر ولی‌فقیه در دامپزشکی قم نیز اظهار داشت: در کشتارگاه پرتو یک ناظر شرعی، در کشتارگاه طیب گوشت پارسا ۲ناظر و در کشتارگاه بهاران نیز یک ناظر شرعی فعالیت و ناظران شرعی در روز عید قربان همراه اکیپ‌های ثابت و سیار برای نظارت بر ذبح شرعی دام حضور دارند.
همچنین مجید صادق جانشین ریاست اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی قم با اشاره به سم پاشی جایگاههای دام با ۱۶۰۰ لیتر سم بیان کرد: در سال جاری ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر سم برای جایگاه‌های دام تهیه و یک هزار و ۶۰۰ لیتر مصرف شده است.