شهروندان قمی درساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند
شهروندان قمی درساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند
علی‌اکبر حق ویسی، رییس گروه تغذیه مرکز بهداشت قم از شهروندان قمی خواست که در ساعات اوج گرما تنها برای نیازهای ضروری از منزل خارج شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، علی‌اکبر حق ویسی با اشاره به افزایش دما ،‌احتمال گرما زدگی شهروندان را پیش بینی کرد وگفت:آب خنک بهترین نوشیدنی برای تامین آب مورد نیاز بدن و پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان است.آب جوش ولرم شده، چای بسیار کمرنگ و انواع دمنوش نیز آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

وی اضافه کرد: چای پررنگ، قهوه، شکلات و نوشابه به دلیل دارا بودن کافیین، آب بدن را دفع می‌کند و بهتر است در فصل گرما از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری شود.

وی با تاکید بر مصرف میوه و سبزی‌های تازه، ادامه داد: خیار، کاهو، کلم، هویج و گوجه دارای آب فراوان، ویتامین و انواع املاح است که علاوه بر تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

به گفته حق ویسی،‌ هندوانه، ‌طالبی، خربزه و گرمک نیز میزان آب بالایی دارد؛ آب دوغ خیار، همراه با سبزی‌های خشک معطر مثل نعناع، شوید و کشمش نیز غذای مناسبی در فصل گرماست.

وی گفت: نان و پنیر نیز همراه با میوه‌های آب‌دار از جمله هندوانه، طالبی، خربزه، انگور، گوجه و خیار نیز می‌تواند غذای مناسبی برای فصل گرما باشد.

وی با اشاره به این‌که انواع سوپ و آش و خورشت میزان آب بالایی دارد، بیان کرد: شربت خاکشیر، تخم شربتی و آب‌لیمو تازه به‌شدت برای رفع تشنگی و پیشگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی قم به مصرف شکر در شربت اشاره و خاطرنشان کرد: شکر انرژی بالایی دارد و باعث چاقی و اضافه‌وزن می‌شود و برای بسیاری از افراد توصیه نمی‌شود؛ حتی‌الامکان کمترین میزان شکر در شربت استفاده شود.

حق ویسی با اشاره به این‌که آفتاب ساعت ۱۱ تا ۱۴ بیشترین تاثیر را در ایجاد سرطان پوست دارد، تاکید کرد: شهروندان حتی‌الامکان در ساعات گرم روز از منزل خارج نشوند؛ ولی در صورتی که ناچار به خروج از منزل هستند، از کلاه، عینک و کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا