تامین حقابه‌های زیست محیطی قم با جدیت پیگیری می‌شود
تامین حقابه‌های زیست محیطی قم با جدیت پیگیری می‌شود
احمد حاجی زاده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: تامین و تخصیص حقابه‌ها و تالاب‌های استان به ویژه حفظ حقابه تالاب مره از اولویت‌هایی است که از دستگاه‌های استانی و ملی با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، احمد حاجی زاده در بازدید از تالاب مره و دشته مسیله در سخنانی اظهار داشت: وجود تالاب مره در قم یکی از ظرفیت های ارزشمند زیست محیطی است که دارای گونه های غنی جانوری و گیاهی بوده و همه ساله و میزبان دسته های بزرگ پرندگان مهاجر است.

وی با اشاره به نقش تالاب های قم در مقابله با پدیده گرد و غبار در مرکز کشور، خاطرنشان کرد: متأسفانه با قطع حقابه های زیست محیطی استان در دهه های گذشته و گسترش خشکسالی، کانون های فعال گرد و غبار بسیاری در قم شکل گرفته است که استان های مجاور را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم بر ضرورت تخصیص حقابه های زیست محیطی تالاب مره و دشته مسیله تأکید کرد و گفت: اندک حقابه این تالاب باید در هر صورت حفظ شده و با احیای تالاب ها و رودخانه های استان، باید برای کاهش و مقابله با پدیده گرد و غبار تلاش کنیم.

تالاب های استان قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است.

تالاب مره در کویر مرکزی کشور و در کیلومتر ۵۰ جاده قم ـ گرمسار واقع شده‌ و بیش از ۳۳ هزار هکتار وسعت دارد و از سال ۱۳۹۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

  • منبع خبر : روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم