نمایشگاه قرآنی «بر آستان بهشت» در قم افتتاح شد
نمایشگاه قرآنی «بر آستان بهشت» در قم افتتاح شد
نمایشگاه قرآنی «بر آستان بهشت» از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با حضور تعدادی از مسئولان استان به مناسبت ماه مبارک رمضان گشایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، این نمایشگاه در جنب پل حجتیه، بلوار بهار در نزدیکی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دارد و از غرفه‌هایی همچون عفاف و حجاب، هنری، روانشناسی، کودک با حضور تعدادی از موسسه‌ها و ناشران قرآنی استان قم برپا شده است.

نمایشگاه قرآنی «بر آستان بهشت» تا هشتم اردیبهشت ماه جاری از ساعت ۱۹ تا ۲۴ پذیرای زایران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال در این نمایشگاه چند تغییر رویکرد نسبت به سال‌های پیشین داشته ایم، یکی اینکه به جای برگزاری نمایشگاه در فضایی بسته تلاش کردیم تا نمایشگاه را در فضایی باز و بین مردم برگزار کنیم.

سید موسی حسینی کاشانی ادامه داد: در واقع نمایشگاه را در محلی برگزار کردیم تا به سهولت در دسترس مردم باشد و مورد استقبال بیشتر شهروندان قرار بگیرد.

وی افزود: همزمان با این نمایشگاه نشست های تخصصی به صورت مجازی و حقیقی در مجموعه «دنیای کتاب» برگزار می شود و علاقه مندان نیز از طریق فضای مجازی می توانند از این نشست ها بهره ببرند.

وی با اشاره به نمایش فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر در این نمایشگاه بیان کرد: برگزاری تواشیح، سرود، مسابقه قرآنی و رصد آسمان از دیگر برنامه های این نمایشگاه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اعلام کرد: همچنین در این نمایشگاه محصولات قرآنی در زمینه کتاب و نرم افزار عرضه می شود.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: هر چند که شب گذشته به صورت رسمی این نمایشگاه افتتاح نشده بود، اما شاهد استقبال خوب مردم از آن بودیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این گونه نمایشگاه ها در نقاط مختلف استان قم با استفاده از ظرفیت های قرآنی برگزار شود تا اثرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشد.

نمایشگاه‌های قرآنی در نقاط مختلف برگزار شود

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز به خبرنگاران گفت: توجه به مباحث و نمایشگاه های قرآنی اهمیت ویژه ای دارد و تکثر در برنامه های قرآنی یک حُسن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی احمدی بر برگزاری نمایشگاه های قرآنی در نقاط گوناگون استان تاکید و بیان کرد: رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این رابطه که نمایشگاه ها در جایی که مردم حضور دارند، برگزار شود؛ رویکرد مثبتی است.

در اجرای برنامه‌های فرهنگی از زیرساخت‌های خوب شهری استفاده شود 

معاون هماهنگی امور زایرین استانداری قم نیز در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اقدامی خوب، اما دیرهنگام در برپایی این نمایشگاه داشت.

ابوالقاسم مقیمی افزود: یکی از اقدام هایی که باید در طول سال در مناسبت های گوناگون و بر اساس نیازمندی های مردم انجام شود، آشنایی آن‌ها با «مبانی فرهنگ دینی» است.

وی بهره گیری از زیرساخت ها و مبلمان خوب شهری در این زمینه را یادآور شد و افزود: استفاده از این زیرساخت ها به ویژه در نزدیکی حرم مطهر، یکی از ظرفیت های مغفولی است که دستگاه های فرهنگی کم‌تر به آن پرداخته اند.

وی ادامه داد: از نظر زیست فرهنگی این فضاها، جزو فضاهای نرم شهری است و نیز قرابت و در دسترس بودن برای مردم را در اجرای این گونه برنامه های فرهنگی فراهم می کند.

مقیمی بر پرداختن برنامه های فرهنگی در سطح شهر با رویکرد «محله محوری» و تکیه بر «مساجد» تاکید کرد و گفت: توجه به این مقوله می تواند بسیاری از گره های فرهنگی را در سطح استان باز کند.

وی افزود: از نظر مبانی تربیتی نیز پرداختن مستقیم و در میدان در زمینه فعالیت های فرهنگی، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت؛ از این رو از دستگاه های فرهنگی می خواهیم تا برنامه های میدانی و اثرگذار خود را افزایش دهند.

تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم قابل تحقق است   

حبیب‌الله عزیزی رییس اتحادیه تشکل های قرآن کریم استان قم نیز با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم قابل تحقق است و راهبردهای بسیاری در این زمینه داریم که نیازمند است که رسانه ها در این زمینه مطالبه گر باشند.

در برپایی این نمایشگاه نهادهایی همچون آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، اتحادیه موسسات و تشکل های مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان، شورای توسعه قرآنی استان، کنگره ملی شهدای استان، شهرداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشارکت دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا