کشتی‌گیر قمی در مسابقات آسیایی حضور می‌یابد
کشتی‌گیر قمی در مسابقات آسیایی حضور می‌یابد
کشتی‌گیر قمی در مسابقات وزن ۶۰ کیلوگرم رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آلیش مردان ایران در تهران به روی تشک رفت و با کسب 3 پیروزی پیاپی جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را به‌دست آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، وح‌الله نعمتیان کشتی‌گیر قمی در مسابقات وزن ۶۰ کیلوگرم رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آلیش مردان ایران در تهران به روی تشک رفت و با شکست حریفان و ۳ پیروزی متوالی توانست در لیست نهایی کشتی‌گیران حاضر در اردوی تیم ملی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا خود را جای دهد.

نعمتیان در دور اول حریفی از استان سمنان را با نتیجه ۶ بر صفر از پیش رو برداشت و در دومین دیدار خود آلیش‌کاری از استان گیلان را در یک مبارزه حساس و نفس‌گیر با نتیجه ۱۲ بر ۱۰ با شکست بدرقه کرد، رویاروی نعمتیان در دور سوم با حریف دیگری از استان گیلان بود که نتیجه این کشتی در پایان ۶ بر ۴ به سود وی به پایان رسید تا وی نماینده ایران در مسابقات قهرمانی آسیا باشد.

از استان قم در این مسابقات در وزن ۶۰ کیلوگرم روح‌الله نعمتیان، در وزن ۸۰ کیلوگرم اسلام شکوهی راد و در وزن ۱۰۰ کیلوگرم علی فیروزگاه و جواد عباسی نیز به عنوان مربی حضور داشتند.

نفرات نهایی کشتی‌گیران تیم ملی کشتی آلیش ایران بدین ترتیب است:

در وزن ۶۰ کیلوگرم روح الله نعمتیان (قم)، در وزن ۷۰ کیلوگرم محمد نبی زاده (سمنان)، در وزن ۸۰کیلوگرم هادی سلیمی(سمنان)، در وزن ۹۰ کیلوگرم علیرضا پهلوان زاده(گلستان)، در وزن ۱۰۰ کیلوگرم عیسی روایی(خراسان شمالی) و مثبت ۱۰۰ کیلوگرم شادمان عظیمی(فارس) و نیز حبیب‌اله ترابی و حمید رضا آذر مهر در اوزان ۸۰ و مثبت ۱۰۰ کیلو گرم به عنوان قهرمان لیگ در تیم ملی حضور دارند.

کشتی آلیش از سال‌های بسیار دور به صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی، قزاقستان، … و در کل، آسیای میانه دارای ریشه بوده و در   ایران نیز در مناطقی از جمله استان خراسان، گلستان، مازندران و غیره دارای آثار دیرینه می‌باشد.

فعالیت‌های بین‌المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغاز شد و قوانین مسابقات آن توسط بای آمان آرکین از قرقیزستان، عبدالکریم سودی از ایران، ناصر عزیزوف از ازبکستان، ویلتا کنتا تاس از لیتوانی تنظیم گردیده و در سال ۱۹۹۵ اولین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین متحدالشکل در کشور قرقیزستان در دوبخش مردان و زنان برگزار شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس