۱۲ برنامه طی هفته هنر انقلاب اسلامی در قم اجرا می‌شود
۱۲ برنامه طی هفته هنر انقلاب اسلامی در قم اجرا می‌شود
محمدعلی روز بهانی ، رئیس حوزه هنری قم با گرامیداشت بیست‌ونهمین سالگرد شهادت مرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: حوزه هنری استان برای این هفته ۱۲ برنامه مختلف را پیش‌بینی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، محمدعلی روز بهانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: تجلیل از هنرمند انقلاب اسلامی، آغاز به کار نقاشی پرده وقایع انقلاب اسلامی، آغاز تولید پنج فیلم مستند و پنج فیلم داستانی اعضای باشگاه فیلم حوزه هنری قم، افتتاح دفتر هنرهای مردمی حوزه هنری قم و برگزاری شب شعر گوهرشاد با موضوع انقلاب اسلامی از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.

وی ادامه داد: تجلیل از رُمان نویسانی که سال گذشته آثاری با موضوع انقلاب اسلامی داشته‌اند، دیدار با خانواده شهیدان مدافع حرم، اجرای نمایش بچه‌های مسجد در ۱۵ مسجد قم، برپایی نمایشگاه پوستر انقلاب اسلامی و نمایشگاه شهری آثار نقاشان استان با موضوع انقلاب اسلامی از دیگر عناوین این برنامه‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنانی خود با اشاره به عملکرد حوزه هنری استان در سال ۱۴۰۰ گفت: در بخش هنرهای تجسمی، با برپایی نمایشگاه‌ در گالری و نگارستان اشراق و همچنین برگزاری کارگاه‌های مختلف هنری و کارگاه تصویرسازی فعالیت داشتیم.

رئیس حوزه هنری قم بابیان فعالیت‌های حوزه هنری استان در عرصه ادبیات تصریح کرد: قم در ادبیات پیشینه قوی دارد، و سال قبل نیز پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، برنامه قم پُز دوباره احیا شد.

روزبهانی تشکیل شورای راهبری داستان با حضور مفاخر استان را نیز از اقدامات حوزه هنری در بخش داستان عنوان کرد و گفت: در جایزه‌های ادبی جلال‌ آل‌احمد و شهید اندرزگو شاهد برندگان و کاندیدهایی از قم بودیم.

وی برگزاری یکشنبه‌های داستانی و هدایت نوشتن پنج رُمان را از دیگر اقدام‌های حوزه هنری قم دانست و گفت: مهمترین اقدامی که انجام شد، تاسیس باشگاه فیلم مستند و باشگاه فیلم کوتاه  هنری بود و در هفته هنر انقلاب اسلامی نیز جشن آغاز تولید پنج فیلم مستند و پنج فیلم کوتاه داستانی را خواهیم داشت.

روزبهانی برگزاری آموزش‌های ضمن تولید را نیز از جمله اقدام‌های حوزه هنری استان برشمرد و گفت: در تلاش هستیم، تا در رویکرد جدید حوزه هنری، این نهاد را به قرارگاه نیروهای هنری انقلاب اسلامی تبدیل کنیم.

این مسئول با اشاره به اجرای قویترین شب شعرهای خواهران در قم گفت: این شب شعر که چهارشنبه‌ها در حرم حضرت معصومه (س) اجرا می‌شود، از سوی حوزه هنری مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد.

وی همچنین با یادآوری نقش حوزه هنری قم در رفع چالش‌ها و موانع حوزه موسیقی بیان داشت: در زمینه موسیقی به گفت‌وگوی اهل هنر و فرهنگ با عالمان دینی نیاز داریم.

روزبهانی ظرفیت‌های موسیقی در حوزه دین را مورد توجه قرار داد و گفت: گروه سروده آباده که در سال‌های آغازین انقلاب در حضور حضرت امام (ره) برنامه اجرا کردند، و یا سرود سلام فرمانده‌ که به‌تازگی در کشور تولید شده، نمونه‌هایی از ظرفیت‌های موسیقی در حوزه هنر دینی به شمار می‌آید.

وی همچنین با اشاره به ورود حوزه هنری قم به مباحث نظری موسیقی گفت: در همین راستا  تقریبا ۲ یا ۳ ماه درس فقه استدلالی موسیقی را برگزار کردیم.

روزبهانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توجه جدی به موقعیت راهبردی قم یادآور شد: قم با آنکه ویژگی فرا استانی دارد، و خیلی از مزیت‌هایش نیز ملی و بین‌المللی است، بودجه اختصاصی برای آن کافی نیست.

وی در ادامه راه‌اندازی ۲ شعبه حوزه هنری قم، ویژه برادران و خواهران را از جمله اقدامات سال جاری استان دانست و گفت: با همراهی بنیاد خاتم و ارگان‌های دیگر، وارد مناطق محروم شده، و محلات را در حوزه‌های مختلف هنری توانمندسازی کرده و استعدادها را شکوفا ‌می‌کنیم.

هنرمند سال هنر انقلاب اسلامی قم تجلیل شد

در دومین روز از هفته هنر انقلاب اسلامی، با حضور اصحاب رسانه و دو تَن از استادان هنرهای تجسمی، طی آیینی در سالن جلسه‌های حوزه هنری قم، سید علی موسوی غافله‌باشی به عنوان هنرمند سال هنر انقلاب اسلامی این استان، معرفی و با اهدای تندیس مورد تجلیل قرار گرفت.

رئیس حوزه هنری قم در این آیین طی سخنانی با اشاره به این شخصیت برگزیده هنری استان اظهار داشت: سید علی موسوی غافله‌باشی متولد ۱۳۶۳ در قم، از سال ۱۳۷۷ وارد هنرستان در رشته نقاشی شد، و همزمان نیز زیر نظر استادان هنرهای تجسمی قم، به فعالیت هنری اهتمام داشته است.

روزبهانی با اشاره به ورود این هنرمند سال هنر انقلاب اسلامی استان به حوزه علمیه از سال ۸۲ خاطرنشان کرد: در برخی جشنواره‌های هنری نیز شرکت، و به تولید آثار هنری با موضوع هنر انقلاب اسلامی پرداخته است.

در پایان این آیین به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و ایام سالگرد شهید اهل قلم، سید مرتضی آوینی، سردیس این هنرمند گرانقدر که توسط قدرت‌الله معماریان از استادان هنرهای تجسمی قم ساخته شده، رونمایی شد.

شهید مرتضی آوینی در بیستم فروردین‌ماه ۱۳۷۲ بر اثر اصابت ترکش مین به جامانده از دوران جنگ تحمیلی، در منطقه فکه به شهادت رسید.

۲۰ تا ۲۶ فروردین‌ماه، هفته هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده‌است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا