توصیه‌هایی به ورزشکاران برای ماه مبارک رمضان
توصیه‌هایی به ورزشکاران برای ماه مبارک رمضان
یکی از پزشکان ورزشی، روزه‌داری را از بهترین راه‌های افزایش سلامت دانست و به ورزشکاران توصیه کرد که در این ماه تمرینات خود را کنار نگذارند بلکه برای زمان تمرین، ساعت خواب و وعده غذایی خود برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، بیشتر افراد جامعه در ماه‌ مبارک رمضان به دنبال این هستند که در وعده‌غذایی سحر و افطار چه‌چیزی را بخورند تا در طول روز وقتی روزه‌دار هستند کمتر اذیت شوند و این نکته همیشه برای افراد سوالاتی را به دنبال دارد.

نحوه تمرینات، وعده غذایی و ساعت خواب ورزشکاران نیز در این ماه دچار تغییرات زیادی می‌شود که توجه به این تغییرات و اجرای صحیح تمرینات همراه با برخورداری از یک برنامه غذایی مناسب باید مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد.

برای پاسخ به این قبیل سئوالات به سراغ حمید مسجدی پزشک ورزشی رفتیم تا صحبت‌های وی را بشنویم:

*ابتدا مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا در این ماه باید ورزش کنیم یا به کل ورزش را کنار بگذاریم؟

خیلی از افراد جامعه این تفکر را دارند که در ماه رمضان نباید ورزش کرد اما این تصور غلطی است که در جامعه رایج شده است، روزه‌داری باعث می‌شود سوخت‌وساز بدن کاهش پیدا کند و کالری کمتری سوزانده شود، همچنین این نکته لازم به ذکر است که در هیچ منبع علمی در جهان موضوع ورزش نکردن در این ماه ذکر نشده و ورزش در ماه رمضان هیچ مشکلی از نظر پزشکی ندارد.

وی ادامه داد: به ورزشکاران حرفه‌ای برای اینکه آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند توصیه‌ می‌کنم در این ماه ورزش را کنار نگذارند تمرینات سبک خود را ادامه داده و تمرین با وزنه را فراموش نکنند، همچین ساعت خواب خود را بین افطار تا سحر حفظ کنند تا وضعیت هورمونی بدنشان برهم نریزد.

*به نظرتان بهترین زمان ورزش در این ماه چه ساعاتی است؟

در رابطه با زمان تمرین کردن باید یک اصولی را رعایت کنیم، بهترین زمان برای تمرین در این ایام ساعاتی است که مقدار پروتئین و آمینو اسید زیادی در خون وجود دارد، به طور کلی ۳ بازه زمانی برای ورزش کردن می‌توان توصیه کرد.

اولین ساعت پیشنهادی برای ورزش کردن بعد از خوردن سحری است که مقدار زیادی پروتئین در بدن وجود دارد، دومین زمان پیشنهادی ۳ ساعت بعد از افطار است که می‌شود تمرین مناسبی را داشت اما به دلیل اینکه با خواب بعضی از ورزشکاران تداخل پیدا می‌کند این ساعت نیز مشکل مربوط به خود را دارد.

بهترین ساعت بعدی تمرین به نظر بنده ساعاتی قبل از افطار است، ورزش کردن در این زمان باعث می‌شود حواس ورزشکار از گرسنگی و تشنگی پرت شود، علاوه بر این موضوع از نظر عضله سازی برای ورزشکاران حرفه‌ای هم بهترین زمان تمرین یک الی دو ساعت قبل افطار است و تاثیر مثبت بسیاری دارد.

*به نظر شما افراد عادی در وعده افطار چه نوع مواد غذایی بخورند؟

در وعده غذایی افطار باید غذاهای زود جذب را استفاده کنند مانند، خرما، حلیم، شله زرد که جزء مواد زود جذب محسوب می‌شود و مشکل سرگیجه و افت فشار در طول روزه‌داری را حل می‌کند. علاوه بر این مواد غذایی از برنج و نان هم می‌توان در افطار استفاده کرد.

برای ورزشکاران در این وعده غذایی ۳ عدد سفیده تخم مرغ به همراه یک قاشق روغن زیتون توصیه می‌شود، به طور کلی هیچ مواد غذایی را در ایام ماه مبارک رمضان نباید کنار گذاشت.

*توصیه شما برای وعده غذایی سحر چیست؟

در وعده غذایی سحر باید غذای چرب را مصرف نمود، زیرا خوردن مواد غذایی چرب باعث می‌شود افراد دیرتر گرسنه شوند اما در کنار مواد خوراکی پرچرب کربوهیدارت را هم نباید فراموش کرد.

یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از تشنگی مصرف مواد غذایی فیبر‌دار است مانند کاهو و کرفس، چون باعث نگه‌داری آب در معده می‌شود و خوردن لبنیات هم در وعده غذایی سحر توصیه می‌شود.

*به صورت کلی برای افراد روزه‌دار چه نکته مهمی را توصیه می‌کنید؟

 به عنوان یک کارشناس پزشکی ورزشی نکته‌ای که لازم می‌دانم به افراد بگویم این است که روزه‌داری باعث افزایش سلامت بدن می‌شود، در بدن ما آب و مواد غذایی ذخیره شده وجود دارد که در ساعات روزه‌داری بدن می‌تواند از آن استفاده کند، در آخر به ورزشکاران نیز توصیه می‌کنم روزه‌داری را به شرط ورزش و تغذیه مناسب دنبال کنند و در این یک‌ماه تمرین را کنار نگذارند.

گفت‌وگو: مهدی حاجیلو

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس