زراعت چوب در قم با پسماندهای فاضلابی عملیاتی شده است
زراعت چوب در قم با پسماندهای فاضلابی عملیاتی شده است
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: با توجه به اهمیت مدیریت منابع آب، زراعت چوب در قم با پسماندهای فاضلابی عملیاتی شده است.

مرتضی داودی در گفتگو با خبرنگار نسیم قم با اشاره به علت اجرای زراعت چوب در استان قم با توجه به کمبود آب اظهار داشت: با توجه به طرح تنفس جنگل و عدم برداشت چوب از جنگلهای هیرکانی و همچنین نیاز کشور به چوب، یکی از راهکارها اجرای عملیات توسعه زراعت چوب است.
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: این طرح در قالب های مختلف نظیر اجرای آن در اراضی ملی، مستنثنیات و اجرای بادشکن اطراف مزارع و … است.
وی بیان کرد:هر ساله سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به تعیین سطوح برای استان های مختلف اقدام می نماید که در سال ۱۴۰۰ سطح مصوب این اداره کل برابر ۵۰ هکتار بوده است.
داودی عنوان کرد:با توجه به شرایط آب و هوایی و کمبود منابع آب در استان قم، از همان ابتدا این استان به عنوان یکی از استان های پایلوت در بحث توسعه زراعت چوب اب استفاده از آب های نامتعارف اعم از پساب تصفیه شده شهری و صنایع انتخاب شد.
وی همچنین اظهار داشت: در همین راستا این اداره کل نیز در همین جهت حرکت نموده و نسبت به شناسایی متقاضیانی که دارای پساب اعم از صنایع، شهرک های صنعتی، کشتارگاه، کارگاه های شن و ماسه و …اقدام کرده است.
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ سه متقاضی اجرای زراعت چوب در استان شناسایی شد ادامه داد: این متقاضیان شامل کشتارگاه طیب گوشت پارسا نوین در منطقه کوه نمک با ۳۴ هکتار وسعت، کارگاه شن و ماسه شرکت سامان ماسه در منطقه طایقان با ۱.۵ هکتار وسعت و آقای عابدینی مرتعدار مرتع سیف آباد در ۹ هکتار می باشند.
وی خاطرنشان کرد:همگی این موارد از پساب موجود در منطقه جهت آبیاری درختان استفاده می‌کنند، در این راستا عملیات کاشت نهال در دو منطقه سیف آباد و طایقان اجرا شده او پیگیری های لازم در خصوص اجرایی نمودن طرح زراعت چوب شرکت طیب گوشت پارسا نوین نیز در حال انجام و نهایی شدن است.