استقبال شهروندان از دومین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی بانوان استان قم/ ایجاد نمایشگاه و بازار فروش ظرفیتی مهم در تبدیل اشتغال خرد به پایدار است
استقبال شهروندان از دومین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی بانوان استان قم/ ایجاد نمایشگاه و بازار فروش ظرفیتی مهم در تبدیل اشتغال خرد به پایدار است
برپایی دومین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی بانوان استان قم فرصتی برای ارائه ظرفیت ها و دستاوردهای بانوان کارآفرین استان همراه با بازار چه مشاغل خانگی و صنایع دستی است که ساعات پایانی خود را سپری می کرد.

به گزارش نسیم قم، این نمایشگاه که با برنامه ریزی استانداری و همراهی شهرداری، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، سپاه علی ابن ابیطالب، جهاد کشاورزی، موسسه فروغ اندیشه غدیر، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، فرمانداری، کمیته امداد، بهزیستی، مرکز خدمات حوزه علمیه، صمت، معدن میراث فرهنگی، فنی و حرفه ای و جهاد دانشگاهی از ۶ بهمن‌ماه در محل برگزاری نمایشگاههای دائمی استان قم آغاز به کار کرد با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شد.
این نمایشگاه که ۱۰ بهمن ماه به کار خود پایان می‌دهد با اجرای برنامه های فرهنگی، میز خدمت دستگاههای دولتی مرتبط با خدمات اشتغال بانوان و مشاوره اشتغال و کارآفرینی بانوان و برگزاری کارگاههای آموزشی همراه بود.
صدیقه صدیق تقی‌زاده مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم در گفتگویی پیرامون برپایی این نمایشگاه و اهمیت تداوم آن در جهت حمایت از کسب و کارهای خرد اظهار داشت: از جمله مشاغلی که در شرایط کرونایی دچار آسیب شد مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد و تولیدات بانوان بود که از حمایت بیمه‌ای و بازار برخوردار نبودند.
وی بیان کرد: برپایی این نمایشگاه با هدف حمایت از بانوان تولید کننده انجام شد و بیش از ۱۵۰ تولیدکننده در ۱۲۰ غرفه تولیدات خود را اعم از صنایع غذایی، صنایع دستی، گل و گیاه، پوشاک و آرایشی و بهداشتی عرضه کردند.
صدیق تقی‌زاده عنوان کرد: ایجاد بازار فروش موجب تبدیل کسب و کارهای خرد به اشتغال پایدار می‌شود، اگر چه کسب و کار خرد راهکار مناسبی برای مقابله با بیکاری است و دارای ویژگی‌هایی چون کم هزینه و زودبازده و تناسب با وظایف مادری و توازن میان نقش های بانوان و تحکیم خاواده و انعطاف پذیری است اما عمر کوتاهی دارد.
وی خاطرنشان کرد: وجود مشکلاتی در کیفیت بسته‌بندی و کمبود بازار فروش لطمه زیادی به پایداری کسب و کارهای خرد می‌زند و با برگزاری نمایشگاهها و ارائه آموزش در ارتقای کیفیت می‌توان ظرفیت‌های لازم را به وجود آورد.
به گفته مرتضی باقری مدیر عامل موسسه فروغ اندیشه غدیر مجری این نمایشگاه نیز در خصوص اهداف مهم نمایشگاه تصریح کرد: حمایت از اشتغال های خانگی و کار آفرینی و اتصال به بازار و فروش تولیدات از جمله اهداف برپایی نمایشگاه است.
با توجه به اهمیت حفظ کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی به نظر می‌رسد باید برنامه‌های حمایتی مقطعی نبوده و دستگاهها و ارگان‌ها با ایجاد ظرفیت‌های لازم به این نوع کارآفرینی و تولید رونق بیشتری بدهند و با توجه به جایگاه قم در زائرپذیری و گردشگری بتوان در طول سال چنین فرصت هایی را رقم زد. / حمیده زند