توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه در سفر هیات دولت به قم مصوب شد
توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه در سفر هیات دولت به قم مصوب شد
هادی محمودنژاد، معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) گفت: در سفر اخیر هیات دولت به استان قم، توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س)، از پیشنهادات مسوولان حرم برای تصویب بود که جزو مصوبات سفر نیز قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، هادی محمودنژاد روز چهارشنبه در نشست صمیمی تولیت و معاونان حرم حضرت معصومه(س) با اصحاب رسانه، افزود: منابع خوبی برای تکمیل و تملک بخشی از واحدهای تجاری که مرتبط با توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) است، مصوب شده تا انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: منابع تکمیل توسعه ضلع شرقی حرم مطهر از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان مجری طرح که مقرر کرده بودند، تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: توسعه ضلع شرقی حرم از کتابخانه آغاز شده و اکنون شبستان‌های پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه(س) نیز در قالب همین طرح در حال احداث است.

محمودنژاد تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته نیز آستان مقدس حضرت معصومه پیگیر تکمیل توسعه ضلع شرقی بود که البته کمبود منابع بیشترین علت تاخیر در اجرای این طرح‌هاست.

وی با بیان این‌که توسعه حرم مطهر به ۲ شکل اجرا می‌شود، گفت: املاک تملکی که به مجموعه حرم حضرت معصومه(س) الحاق می‌شود و همچنین توسعه، عملیات عمرانی، مرمتی و نگهداری که داخل مجموعه حرم انجام می‌شود، ۲ شکل توسعه ‌این مجموعه است.

وی افزود: تامین منابع، مدیریت، احداث و توسعه‌ای که مرتبط به داخل حرم و وضع موجود باشد، جزو وظایف آستان است و از سوی دیگر تملک، احداث و مدیریت توسعه‌های بیرونی که شامل طرح‌ها، تاسیسات و ابنیه عمومی کشور می‌باشد نیز بر عهده دولت و وزارت راه و شهرسازی است.

معاون حرم حضرت معصومه(س) اضافه کرد: از زمان تحویل طرح‌های توسعه‌ای به آستان، این مجموعه به‌عنوان بهره‌بردار متولی ادامه توسعه‌های آن است.

شایعه تخریب اماکن موقوفه‌ای حرم حضرت معصومه(س) کذب است

وی در ادامه به اماکن وقفی حرم حضرت معصومه(س) از جمله سینما تربیت و ورزشگاه حیدریان که وظیفه خدمت‌رسانی به مجاوران را دارد، اشاره و بیان کرد: شایعه تخریب این اماکن کذب است و از سال ۹۰ ورزشگاه در اختیار مردم قرار گرفت و قرار شد متولی اداره کل ورزش و جوانان باشد و جزو خدمات آستان به شهروندان محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که تخریب یا تغییر کاربری این اماکن هیچ زمانی در دستور کار آستان نبوده، ادامه داد: سینما تربیت و بوستان حضرت نجمه نیز با همان کیفیت به کاربری خود ادامه می‌دهد و در اختیار نهادهای مربوط برای ارائه خدمت به زائران و مجاوران است.

محمودنژاد خاطرنشان کرد: املاک موقوفه حرم حضرت معصومه(س) و واگذاری آن برای اجاره از طریق مزایده و به‌صورت عمومی برگزار می‌شود و هیچ محدودیتی برای ورود به حوزه‌های موقوفات آستان وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که هیچ مقبره‌ای در حرم مطهر بسته نیست، افزود: مقبره قاجاریه نیز باز است و در اختیار مردم قرار دارد و قابل بازدید است.

وی همچنین با بیان این‌که آستان در حوزه مسائل فنی و تاسیساتی، معماری و شهرسازی هیات اندیشه‌ورز دارد، گفت: نخبگان سازمان نظام‌مهندسی قم عضو این هیات هستند و در مسائل فنی و مهندسی که نیاز به مشورت باشد، جلساتی برگزار می‌شود.

محمودنژاد افزود: کارگروه مهندسی و شهرسازی نیز متشکل از نخبگان و مسوولان استانی تشکیل شده که خروجی آن طرح جامع حرم حضرت معصومه(س) بود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا