پیش‌بینی ۳۰۰ میلیون دلاری صادرات قم تاپایان سالجاری
پیش‌بینی ۳۰۰ میلیون دلاری صادرات قم تاپایان سالجاری
در جلسه توسعه صادرات قم از پیش‌بینی تحقق ۳۰۰ میلیون دلاری صادرات و تاریخ‌سازی استان دراین خصوص تاپایان سال جاری خبر داده‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، اولین جلسه توسعه صادرات استان روز یکشنبه به ریاست سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار جدید قم در سالن امام جواد(ع) استانداری با حضور فعالان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان برگزار شد.

مدیرکل گمرک قم در این جلسه، اظهار داشت: با توجه به روند کنونی صادرات استان پیش بینی می‌شود برای اولین بار حجم صادرات قم تا پایان سالجاری از مرز ۳۰۰ میلیون دلار عبور کند.

اسفندیار دریکوندی افزود: گمرک قم با برنامه‌ریزی و ایجاد تسهیلات لازم در تلاش است تا مرز صادرات استان را از ۳۰۰  میلیون دلار تا پایان سال جاری عبور دهد.

وی خاطرنشان با بیان اینکه به هر میزان کالایی که وارد گمرکات استان شود ترخیص کالا در اسرع وقت صورت می گیرد، ابراز کرد: ارزش صادراتی قم از ابتدای سالجاری از نظر وزنی ۹۳ درصد و از نظر ارزشی ۹۴ درصد رشد کرده‌است.

وی گفت: به دلیل ظرفیت بالایی گمرک قم ، برخی از استان‌های همجوار کالاهای خود را از گمرک قم صادر می‌کنند.

وی افزود: کالاهای مسیر قرمز به مدت سه ساعت در گمرک متوقف می‌شود و کالاهای مسیر سبز و زرد هیچ توقفی در گمرک ندارند و در اسرع وقت ترخیص می‌شوند،۵۰ درصد صادرات قم در مسیر سبز و زرد است که هیچ توقفی در گمرک ندارند.

خام‌فروشی علت اصلی افزایش صادرات قم

مدیرکل استاندارد قم نیز در  این جلسه، خاطرنشان کرد: افزایش ۱۱۰ درصدی صادرات قم از نظر وزنی حاکی از این است که این استان به سمت خام فروشی حرکت کرده که مساله امیدوارکننده‌ای نیست.

مجید آوری فرد ادامه داد: به هر میزان که از ارزش وزنی صادرات کاسته و ارزش افزوده آن افزایش یابد، هدف گذاری و ارزش صادرات بیشتر می شود مساله ای که طی سالجاری در قم روند معکوسی داشته‌است.

وی اظهار داشت: در بین کالاهای صادراتی قم اثر چندانی از محصولات اصیل این استان مانند سوهان، فرش و موتورسیکلت نیست که نشان می‌دهد ما بیشتر به سمت میکس محصولات دیگر رفتیم.

آوری فرد ادامه داد: بخش زیادی از صادرات قم در حوزه صنایع فلزی و نفتی است که با توجه به اینکه قم استان نفتی و فلزی نیست نشان می دهد که باید در رویه صادراتی استان مقداری تامل شود.

وی ابراز کرد: ۴۰ درصد موتور سیکلت کشور و ۳۰ درصد فرآوردهای گوشتی ایران در قم تولید می شود و لازم است تا نمایشگاه های تخصصی برگزار شود.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی قم  فراتر از ۸۵هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۶۰ هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد شده‌است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا