پنجمین نشست هم‌اندیشی استادان و پژوهشگران صحیفه سجادیه
پنجمین نشست هم‌اندیشی استادان و پژوهشگران صحیفه سجادیه
پنجمین نشست هم‌اندیشی استادان و پژوهشگران صحیفه سجادیه با موضوع «حوزه های علمیه و راهکارهای ترویج معارف صحیفه سجادیه»، با حضور جمعی از استادان حوزه علمیه، نمایندگان نهادهای مسئول در زمینه ترویج مبانی صحیفه سجادیه، پژوهشگران و نویسندگان این عرصه گران‌قدر، در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش نسیم قم، در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی قدوسی، معاون فرهنگی- تربیتی جامعهالمصطفی، در سخنانی، بر استفاده از راهکارهای صاحب نظران در زمینه ترویج مبانی صحیفه سجادیه تأکید ورزید و با اشاره به فعالیت‌های جامعهالمصطفی در این زمینه، اظهار داشت: جامعهالمصطفی در زمینه های گوناگون اعم از آموزشی، پژوهشی و… در این زمینه فعالیت نموده است.
وی، با اشاره به وجود طلاب حافظ صحیفه سجادیه در جامعهالمصطفی، تصریح کرد: در نظر داریم فعالیت‌های ترویجی نیز انجام شود و یکی از این موارد، برگزاری دوره‌های آموزشی آزاد است.
معاون فرهنگی- تربیتی آشنایی با معارف صحیفه سجادیه را ضروری برشمرد و ابراز نمود: در عرصه پژوهشی و به اهتمام طلاب جامعهالمصطفی، تاکنون صحیفه سجادیه به بیش از ده زبان ترجمه شده است. همچنین مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی بیش از سی کتاب در این باره به چاپ رسانده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی بیان کرد: آشنایی با صحیفه سجادیه و انس با آن، اثر وضعی اخلاقی، تربیتی و معنوی در افراد دارد.
آیت‌الله وافی، مؤسس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه نیز تحصیل علم را مقدمه عمل صالح برشمرد و بیان کرد: یادگیری علماگر نتیجه عملی نداشته باشد و اسلام و معارف آن را ترویج نکند، بی فایده است.
وی، با اشاره به روایتی از معصومان(علیهم‌السلام) که بیان می‌دارد: علم اگر عمل را پیدا کند، آن را صدا می زند. اگر عمل پاسخ داد، علم رشد می یابد، وگرنه علم وبال می شود.» افزود: یادگیری معارف نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، قرآن و علومی مانند فقه، اصول و… مقدمه عمل و عمل، مقدمه قرب الی الله است.
مؤسس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، با بیان اینکه عمل صالح هم مراتب دارد، ابراز داشت: آشنایی با مبادی دینی، مقدمه ساختن انسان و زمینه سعادت دنیا و آخرت است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم صحیفه سجادیه مورد استفاده خانواد‌ه‌ها قرار گیرد، باید جزوات کوچکی تهیه نماییم که دربردارنده معارف این کتاب ارزشمند باشد تا این معارف به خوبی ترویج شود.
آیت‌الله وافی، ضمن تأکید بر نشر آموزه‌های ناب و آموزنده صحیفه سجادیه، از مظلومیت صحیفه سجادیه سخن به میان آورد و تصریح کرد: باید صحیفه سجادیه را جهانی کنیم و در این عرصه بکوشیم.
وی، با اشاره به ویژگی های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، اظهار داشت: هیچ جای شبهه ای در ادعیه صحیفه سجادیه وجود ندارد و باید در زمینه ترویج مبانی، معارف و آموزه‌های این کتاب گران‌قدر همت گماریم.
در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، مدیرکل قرآن و حدیث نیز از اقدامات جامعهالمصطفی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی در زمینه ترویج و تبیین مبانی و معارف صحیفه سجادیه سخن به میان آورد و بر فعالیت روزافزون در این عرصه تأکید ورزید.
وی، با اشاره به وجود گرایش صحیفه سجادیه در مقطع دکتری در جامعهالمصطفی، حفظ صحیفه سجادیه را یکی از امتیازاتی دانست که در هنگام پذیرش طلبه در جامعهالمصطفی مدنظر قرار می‌گیرد.
مدیرکل قرآن و حدیث افزود: باید بررسی کنیم که چگونه می‌توان زبور آل محمد(صلی‌الله علیه و آله) بیش از پیش در حوزه های علمیه و مراکز علمی ترویج گردد و باید در این زمینه راهکارهای موثر ارائه دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، با بیان اینکه لازم است قالب‌های ارائه معارف صحیفه سجادیه متناسب با نیاز و شرایط جامعه عرضه گردد، پیشنهاد نمود بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه با درنظرداشت نکاتی که حاضران در این نشست بیان می‌نمایند، راهکارهایی به منظور ترویج هر چه بیشتر معارف ناب صحیفه سجادیه در جامعه ارائه کند.
شایان ذکر است حاضران در جلسه نیز در بخشی از این نشست، به بیان مباحثی مانند نیاز جامعه به معارف صحیفه سجادیه و راهکارهای ترویج آن اشاره کردند.
همچنین از حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری ابهری، فعال در حوزه کودک و نوجوان با موضوع صحیفه سجادیه و خانم احمدی، مترجم صحیفه سجادیه و مؤلف معجم صحیفه سجادیه با اهدای لوح تجلیل به عمل آمد.
در پایان نشست، تفاهم نامه همکاری بین معاونت فرهنگی- تربیتی جامعهالمصطفی و بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه به امضای حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی قدوسی و آیت‌الله وافی رسید.