افتتاح پانزدهمین سوگواره حدیث غربت در قم
افتتاح پانزدهمین سوگواره حدیث غربت در قم
هم‌زمان با ایام فاطمیه، پانزدهمین "سوگواره حدیث غربت" به همت جمعی از ارادتمندان به ساحت حضرت فاطمه زهرا(س) در قم، آماده افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم،سید محمد جدّا مدیر “سوگواره حدیث غربت” پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در محل سوگواره واقع در میدان معلم قم برگزار شد، اظهار کرد: پانزدهمین سال برپایی این سوگواره، با نام نمایشگاه فاطمی و کوچه های بنی هاشم، از روز دوشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۰ به مدت ۱۰ شب، با حضور مادحین و ذاکرین اهل بیت علیهم السلام و هیئات مذهبی آغاز به‌کار کرد.

وی با اشاره به صحنه های مختلف نمایشگاه که هر کدام صفحاتی از کتاب تاریخی ظلم و ستم به اهلبیت علیهم السلام را به تصویر کشیده است گفت: اولین غرفه مجموعه، به ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بیان شان و مقام و منزلت این بانوی بزرگ اسلام، اشاره می کند.

مدیر “سوگواره حدیث غربت” وقایع خیبر، باغ فدک، غدیر خم، سقیفه بنی ساعده و صحنه تدفین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، استنصار، مسجد النبی، بیعت احباری، بیت حضرت زهرا سلام الله علیها، غسل شبانه و … را از دیگر غرفه های این نمایشگاه معرفی کرد و افزود: از جمله تغییراتی که امسال در نمایشگاه شاهد آن هستیم، قبرستان غریبِ بقیع است که امسال صحنه شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و ممانعت دشمنان از تدفین ایشان در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن پردازش شده است.

جدّا برگزاری روضه های عمومی در فضای جنبیِ قبرستان بقیع را از دیگر قسمت های پرمخاطب سوگواره دانست که هرشب راس ساعت ۲۱:۳۰ با حضور وعاظ و ذاکران برگزار می شود.

وی اظهار داشت: به رسم هر سال، در بخش انتهاییِ سوگواره، بخش نمایشگاهی “کتب فاطمی” دایر خواهد شد که سادات با ۷۰ درصد و عموم مردم با ۵۰ درصد تخفیف می توانند از آن خرید کنند.

مدیر “سوگواره حدیث غربت”، اطعام فاطمی را جزئی جدانشدنی از برنامه های هر ساله عنوان کرد و گفت: با عنایات حضرت زهرا سلام الله علیها، هرشب ۲۵ دیگ نذری تدارک دیده می شود و بین عزادارانِ مادر سادات، توزیع می شود.

وی به بخش تئاتر اشاره کرد و بیان اینکه از روز هشتم، تئاتر در دو نوبت در فضایی بالغ بر ۱۲۰۰ متر، از ساعت ۱۸ _ ۱۹ و نیز ۲۰ _ ۲۱/۳۰ برای مخاطبین اجرا خواهد شد گفت: به رسم هر ساله در شام غریبان حضرت (پنجشنبه ۱۶ دی ماه) از ساعت ۸ شب، تشییع نمادین توسط دسته بزرگ “سادات بنی الزهرا” از مقابل سوگواره، به سمت حرم مطهر بانوی کرامت برگزار خواهد شد.

جدّا جمعیت استقبال کننده از سوگواره را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: طبق گزارش های آماری، حداقل جمعیت بازدید کننده در سال گذشته ۹ هزار نفر در شب های نخست و بیش از ۲۵ هزار نفر در شب های پایانی در یک شب، گزارش شد.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص منابع مالی مجموعه “حدیث غربت”، گفت: مخارج سوگواره به صورت مردمی پرداخت می شود و بانیان خیر، از اهداء یک بسته نمک تا ۱۰۰ ملیون تومان، در برپایی مجموعه سهیم هستند.

گفتنی است “سوگواره حدیث غربت” از روز دوشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۰، هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۳، پذیرای ارادتمندان به ساحت اهل بیت علیهم السلام خواهدبود.

همچنین جهت هماهنگی حضور دانش آموزان در این نمایشگاه، صبح ها از ۸ الی ۱۵ شماره تلفن ۰۹۱۲۷۴۸۰۶۶۷ آماده پاسخگویی به سوالات است.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس