دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان قم برگزار می‌شود
دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان قم برگزار می‌شود
ابراهیم سلیمانی، رییس انجمن عکاسان قم گفت: دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان استان ، توسط این انجمن و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، ابراهیم سلیمانی اظهار داشت: این دوسالانه عکس؛ با هدف برگزاری نمایشگاه، معرفی برگزیدگان، تدوین و چاپ کتاب عکس «قم ۱۴۰۰»، همراه با برگزاری اردو (فتو ماراتن)، نشست‌های تخصصی عکس و تجلیل از پیشکسوتان عکاسی استان قم ترتیب می‌یابد.

وی آخرین مهلت ارسال آثار به دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان استان قم را ۳۰ دی‌ماه جاری اعلام و بیان کرد: کلیه فایل‌ها در قالب یک لوح فشرده (سی. دی.) از طریق پست و یا به صورت حضوری به این انجمن تحویل داده شود و یا به نشانی رایانامه info@qomphotographers.ir ایمیل شود.

وی گفت: حرم مطهر حضرت معصومه(س)؛ بقاع متبرک امامزادگان(ع)؛ مسجد مقدس جمکران؛ حوزه‌های علمیه؛ مراکز حوزوی، علمی، آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی؛ مساجد؛ اماکن زیارتی و سیاحتی؛ حجاب؛ فرهنگ‌وهنر؛ آداب و سنن اجتماعی و مذهبی؛ مستندهای اجتماعی، سیاسی و ورزشی؛ معماری؛ مبلمان و فضاهای شهری؛ مردم‌نگاری؛ پرتره و عکاسی خیابانی؛ طبیعت و محیط‌زیست؛ ظرفیت‌های دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نیز عکس‌هایی که با نگاه هنرمندانه بازتاب ویژگی‌های بارز استان قم باشد؛ شامل «موضوع» این دوسالانه عکس است.

وی با بیان اینکه بخش‌های مسابقه این دوسالانه در سه بخش است، افزود: تک‌عکس و مجموعه عکس در موضوع «قم ۱۴۰۰» برای عموم عکاسان حرفه‌ای بومی و غیربومی استان قم برگزار می‌شود.

دبیر دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان استان قم اضافه کرد: تک‌عکس و مجموعه عکس در موضوع «آزاد» نیز برای عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای (آماتور) مقیم استان قم ترتیب خواهد یافت.

سلیمانی ادامه داد: همچنین تک‌عکس موبایلی (عکس‌هایی که با تلفن همراه گرفته شده باشند) در موضوع «آزاد» برای عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای (آماتور) مقیم استان قم برگزار می‌شود.

وی درباره جایزه‌های دوسالانه مذکور گفت: در هر بخش، سه برگزیده (به صورت هم‌سطح و هم‌رتبه) معرفی خواهد شد و جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به همراه لوح و نشان انجمن عکاسان استان قم به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد.

رییس انجمن عکاسان استان قم خاطرنشان کرد: در بخش عکاسی موبایلی به پنج نفر برگزیده، جایزه نقدی ۱۰ میلیون ریالی به همراه لوح اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت در این رویداد فرهنگی و هنری برای تمام عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای آزاد است، گفت: کتاب «قم ۱۴۰۰» نیز با موضوع استان چاپ  می شود و پذیرای بهترین اثرهای شرکت‌کنندگان خواهد بود.

وی افزود: هر عکاس می تواند حداکثر هفت قطعه تک‌عکس و یک مجموعه (حداکثر ۱۲ قطعه عکس) با محوریت استان قم ارایه کند که پس از انتخاب و تایید نهایی، بر اساس ظرفیت کتاب «قم ۱۴۰۰»، اثر عکاس در این کتاب درج می‌شود.

وی با بیان اینکه عکس‌های ارسالی می‌توانند به صورت رنگی و یا سیاه‌وسفید باشند، تاکید کرد: عکس‌های دستکاری‌شده از مرحله انتخاب حذف می‌شوند و عکس‌های ارسالی باید در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ گرفته شده باشند.

دبیر دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان استان قم خاطرنشان کرد: آیین اختتامیه و نمایشگاه دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان استان قم در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی؛ مهدی توکلیان، مهدی کلانترزاده، مهدی مهدوی‌راد، امیر حسامی‌نژاد، حجت‌الله عطایی، امیرمسعود عربشاهی و ابراهیم سلیمانی را اعضای شورای سیاستگذاری این دوسالانه معرفی کرد و گفت: حسن گایینی، امیرمسعود عربشاهی، مهدی بهمنی، مونا نیکوگفتار و نسرین شیخ‌حسن هیات انتخاب این دوسالانه هستند.

وی افزود: کریم متقی از تبریز (استان آذربایجان شرقی)، ساسان مویدی و محمد نوروزی از تهران و حجت‌الله عطایی و امیر حسامی‌نژاد از قم اعضای هیات داوری؛ میثم باباخانی روابط‌عمومی و تبلیغات و محبوبه رضایی دبیرخانه این دوسالانه هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود، به سخنان ارزشمند امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهر مقدس قم اشاره و بیان کرد: با عنایت به بیانات ارزشمند ایشان در اهمیت جایگاه رفیع شهر مقدس قم؛ انجمن عکاسان استان قم به منظور اعتلای هنر عکاسی و معرفی توانمندی‌های این استان برای نیل به هدف‌های والای هنر عکاسی، این دوسالانه عکس را برگزار می‌کند.

سلیمانی همچنین به ویژگی‌های شهر مقدس قم اشاره کرد و از این شهر به عنوان عُش آل محمد(ص) و خاستگاه انقلاب اسلامی ایران نام برد که حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) همچون نگینی در آن می‌درخشد.

دبیر دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان استان قم؛ مسجد مقدس جمکران، بقعه‌های متبرک امامزادگان(ع)، حوزه علمیه و حضور مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه را از دیگر ویژگی‌های این شهر برشمرد.

علاقه‌مندان برای تحویل آثار و یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی انجمن عکاسان استان قم واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر)، پلاک ۱۰۰، طبقه فوقانی نگارخانه فرهنگ مراجعه کنند و یا در قم با شماره تلفن ۳۷۸۳۸۸۶۷ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

نهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان استان قم در سال ۱۳۹۷ برگزار شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا