نشست راهکارهای نشر معارف اهل بیت(ع) در قم برگزار شد
نشست راهکارهای نشر معارف اهل بیت(ع) در قم برگزار شد
نشست بررسی اولویت‌ها و راهکارهای نشر معارف اهل بیت(ع) در عرصه بین الملل با تاکید برمناطق شبه قاره هند، جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین روز چهارشنبه با حضور جمعی از اندیشمندان و شخصیت‌های بین‌المللی درمجمع جهانی جهانی اهل بیت(ع) درقم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاه‌های کتاب خارجی در بخشی از این نشست بیان کرد: اگر مکتب اهل بیت(ع) درست و صحیح معرفی شود هر روز بر تعداد پیروان آن افزوده خواهد شد.

حجت الاسلام محمد اسدی موحد ادامه داد: در برخی کشورهای آفریقایی مانند زیمباوه و زامبیا نیاز به تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) بشدت احساس می شود و مردم این قبیل کشورها علاقه وافری به اسلام مبتنی بر معارف اهل بیت ع دارند.

به گفته وی، درشمال آفریقا نیز مانند الجزایر، تونس و مصر و کشورهای دیگر نیز ظرفیت بالایی برای معرفی مکتب اهل بیت(ع) وجود دارد.

دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاه‌های کتاب خارجی گفت: مساله مهم در ترویج و تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) خودداری از تبلیغات نادرست و انتشار برخی کتاب‌های غیرصحیح در خصوص مکتب اهل بیت(ع) درسطح بین الملل است.

اسدی موحد یادآور شد: در معرفی و چاپ کتاب درکشورهای خارجی باید دقت نظر زیادی انجام بگیرد و بنابر نیازهای آن سرزمین‌ها کتاب منتشر و در اختیار جامعه هدف قرار داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط با مراکز علمی فرهنگی، نخبگان و تبادل با گروه‌های فعال شیعی از راهکارهایی است که توجه به آنها می‌تواند در معرفی مکتب اسلام ناب و تشیع درکشورهای آفریقایی اثرگذار باشد.

به گفته دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاه‌های کتاب خارجی، استفاده از فرصت آموزشی و استفاده از ظرفیت شیعیان غیربومی ساکن در کشورهای آفریقایی نیز درمعرفی مکتب اهل بیت(ع) نقش ویژه‌ای دارد.

اسدی موحد اظهار داشت: تونس یکی از کشورهای مستعد آفریقایی است که در ترویج معارف اهل بیت(ع) ظرفیت بالایی دارد؛ مساله مهم در تبلیغ بین الملل خودداری و دوری کردن از بزرگنمایی در ابعاد مختلف مباحث تبلیغی و ترویج فرهنگ تشیع است.

هیچ کتابی به زبان پرتغالی در معرفی مکتب اهل بیت(ع) و قرآن وجود ندارد

مدیر و مسئول موسسه نسیم رحمت نیز در این نشست گفت: هم اکنون سه دهم جمعیت آمریکای لاتین مسلمان است و برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید تحول درنگاه در دین در کشورهایی که تعداد مسلمانان کم است، بوجود آورده شود.

حجت الاسلام محمدامین ناجی اضافه کرد: بنا بر مطالعات و پژوهش‌های اندیشکده‌های آمریکا و مغرب زمین رشد اسلام در آمریکای لاتین از سال ۲۰۵۰ میلادی به بعد منفی می‌شود و تعداد مسلمانان کاهش خواهد یافت.

وی ابراز داشت: بر اساس اندیشه‌های امام راحل در تمدن نوین اسلامی آن چیزی که ما را در رسیدن به تمدن توین اسلامی یاری می‌کند تحول و تغییر نگاه به فرهنگ و دین است.

ناجی بیان کرد: در آمریکای لاتین هیچ کتاب شیعی به زبان پرتغالی هنوز وجود ندارد و کتاب‌های منتشر شده به زبان اسپانیایی نیز خالی از ایراد و اشتباه نیست.

مدیر و مسئول موسسه نسیم رحمت ادامه داد: در رابطه با تازه مسلمانان باید نماز بعنوان محور قرار بگیرد و مسائلی مانند تقلید و غیره در مراحل بعدی منتقل شود.

ناجی خاطرنشان کرد: هم اکنون یک کتاب جامع و دقیقی متناسب با مسائل روز دنیا و معارف قرآن و اهل بیت به زبان لاتین برای عرضه در این جوامع وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در اندونزی نیز دراین نشست بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران موج جدیدی از گرایش به اسلام در کشور اندونزی به وجود آمده که تا پیش از نهضت امام راحل سابقه نداشته است.

حجت الاسلام عبدالمجید حکیم الهی ادامه داد: قبل از انقلاب بسیاری از دانشجویان راهکار مبارزه با ظلم و تلاش برای عدالت را در اندیشه‌های سوسیالیستی و سلفی‌گری می‌دانستند.

راه اندازی مجدد شورای کتاب در مجمع جهانی اهل بیت(ع)

سرپرست معاونت علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز دراین نشست بیان کرد: پژوهش‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع)باید بر مبنای نیازهای منطقه‌ای باشد و ما نباید درقم بشینیم و کتاب و محتوایی تولید کنیم که ارتباطی با نیازهای منطقه‌ای نداشته باشد.

حجت الاسلام مهدی فرمانیان ادامه داد: شورای کتاب با رویکرد تخصصی در مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ۱۴ رشته علمی علوم اسلامی با حضور متخصصان فن برای تامین محتوای نیازهای منطقه ای مجددا راه اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: تاکنون یکهزار و ۱۰۳ عنوان کتاب به زبان‌های مختلف توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر شده‌است.

شایان ذکر است ۱۱۶ عنوان کتاب از سال ۹۹ توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر شده‌است که در پایان این نشست از تعدادی از این آثار به زبان‌های مختلف رونمایی شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا