چرا نظارت بر تبلیغات اینستاگرامی ضروری است؟!
چرا نظارت بر تبلیغات اینستاگرامی ضروری است؟!
بهره‌وری از جذابیت‌های بانوان جهت تبلیغات کالاهای تجاری در ایران نسبت به دیگر کشورها از درجه ابتذال کمتری برخوردار است؛ با این حال فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که بسیاری از کسب‌ و کارهای خُرد و بعضا کلان، برای عرض اندام در بازار به استفاده از جذابیت‌های زنانه روی بیاورند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، استفاده از جذابیت‌های زنانه سالهاست که به جزء لاینفکی از شیوه‌‌ تبلیغات برندها و کالاهای تجاری مختلف در سراسر دنیا تبدیل شده است تا آن‌جا که برخی شرکت‌ها ادامه حیات خود را وابسته به این موضوع می‌دانند.

اگرچه بهره‌وری از جذابیت‌های بانوان جهت تبلیغات کالاهای تجاری در ایران نسبت به دیگر کشورها از درجه ابتذال کمتری برخوردار است؛ با این حال فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که بسیاری از کسب‌ و کارهای خُرد و بعضا کلان، برای عرض اندام در بازار به استفاده از جذابیت‌های زنانه روی بیاورند.

شهر قم نیز از این فضا مصون نمانده است و حساب‌های فضای مجازی مشاغلی که در قم فعالیت می‌کنند نشان می‌دهد برخی از این حساب‌ها با الگوگیری از برندهای معروف خارجی، سعی دارند تا با استفاده از جذابیت‌های زنانه، مشتری‌های خود را افزایش دهند.

این الگوگیری در مواردی بسیاری از جمله فرهنگ و پوشش، توانسته به تغییر ذائقه شهروندان بیانجامد تا جایی که لباس‌های نامتعارف، ویترین‌ مغازه‌ها در محله‌های نسبتا متمول شهر قم را به اشغال خود درآورده است.

از طرفی پمپاژ مکرر چنین محتواهایی حتی اگر در راستای تغییر ذائقه و فرهنگ شهروندان نباشد؛ یقینا منجر به مصرف گرایی آنان می‌شود.

تجربه نیز ثابت کرده است سود به دست آمده از طریق تبلیغات در فضای مجازی باعث شده است که این گونه صفحات به صورت قارچ گونه افزایش یابند و در بسیاری از موارد مجریان و گردانندگان آنان برای این که بتوانند با هدف دیده شدن در این عرصه باقی مانده و به رقابت بپردازند؛ به ساختار شکنی و لگدمال فرهنگ و ارزش‌های جامعه روی می‌آورند.

روی هم رفته هرچند به نظر می‌رسد که نمود ارزش‌های فرهنگی و دینی نظیر مقوله حجاب و عفاف در شهر مقدس قم نسبت به هجمه‌های فرهنگی موجود و همچنین وضعیت حجاب در کلانشهرهای دیگر از قبیل تهران، چندان بد و زننده نیست و هنوز به حد بحرانی نرسیده است؛ اما در حد انگشت شمار و اندک نیز در صورتی که کنترل نشود، می‌تواند آغازی برای شروع یک بحران باشد.

لذا آن چه که از نهادهای متولی باید انتظار داشت لزوم سازماندهی و آموزش صفحات و افرادی است که به صورت غیررسمی به تبلیغات مبادرت می‌ورزند. بدیهی است که در صورت فراگیر شدن این موضوع، مقابله و رفع معضل نیز دشوارتر خواهد بود؛ لذا آن‌چه که لازم و ضروری است امر مهم «پیشگیری» از بحران است.