احیای امر به معروف در سازمانها موجب رفع مشکلات می‌ شود
احیای امر به معروف در سازمانها موجب رفع مشکلات می‌ شود
سید محمد تقی حسینی، جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم گفت: احیای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان‌ها و ادارات، موجب رفع مشکلات و امیدوار شدن مردم به نظام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، سید محمد تقی حسینی شامگاه دوشنبه در جمع مسئولین امر به معروف و نهی از منکر پایگاه‌های بسیج ادارات استان در سالن جلسات حوزه مقاومت بسیج کارمندی حضرت ولیعصر (عج) با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر گفت: در قرآن کریم از مسائلی در باب جذب رحمت الهی سخن گفته شده است و حتی در تعقیبات نماز در دعاهای خود از خداوند می‌خواهیم آنچه موجب جذب رحمت اش می‌شود را به ما عطا کند.

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم افزود: خداوند صد باب رحمت دارد یکی از این باب‌ها را در دنیا آورده است، در این میان عواملی موجب جلب رحمت الهی می‌شود که شامل اطاعت از خدا و رسول گرامی، قرائت و گوش دادن به قرآن کریم، استغفار از گناهان است و خداوند می‌فرماید به این‌ها توجه کنید شاید مورد رحمت الهی قرار بگیرید.

وی با اشاره به آیه ۷۱ سوره توبه بیان کرد: مؤمنین و مومنات نسبت به هم حق دارند و آن نظارت بر کار یکدیگر است، امام صادق (ع) فرمود بهترین دوست من کسی است که عیب‌های من را بگوید، همچنین مؤمن آینه مؤمن است.

حسینی عنوان کرد: همه نسبت به یکدیگر حق داریم، البته این نظارت به معنای تجسس نیست و شبهاتی در زمینه امر به معروف بیان می‌کنند که نادرست است، حق نظارت در جهان و غیر ادیان الهی نیز وجود دارد که همان نظارت همگانی است.

وی تصریح کرد: مایکل کوک دانشمندی است که در مورد بی تفاوتی جامعه به این نتیجه می‌رسد بهترین کار برای نظارت همگانی، همان امر به معروف و نهی از منکر است؛ نظارت مردم بر مردم و مردم بر حاکمیت و حاکمیت بر مردم از مصادیق امر به معرف و نهی از منکر است.

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در ادامه با اشاره به آیه ۷۱ سوره توبه خاطرنشان کرد: اولین وظیفه مهم انسان در قبال یکدیگر امر به معروف و نهی از منکر است، سپس در قرآن می‌گوید اقامه نماز و پرداخت زکات و اطاعت از خدا و رسول و این افراد کسانی هستند که رحمت خدا شامل حال آنها می‌شود و این رحمت بسیار نزدیک و مستمر است.

وی گفت: مسئولان امر به معروف و نهی از منکر باید آموزش‌های لازم را سپری کنند در سوره ۱۱۰ آل عمران آمده است بهترین امت‌ها افرادی هستند که امر به معروف و نهی از منکرمی کنند و به خدا ایمان دارند، در این آیات نیز امر به معروف از ایمان به خدا در اولویت است.

حسینی افزود: در جامعه دینی که امر به معروف و نهی از منکر نباشد ایمان نیز ماندگار نیست، رهبری فرمودند بالاترین معروف حاکمیت اسلامی است، اگر می‌خواهیم رحمت الهی به معنای وسیع خودش شامل حال ما شود باید به امر به معروف و نهی از منکر پایبند باشیم، بر اساس قرآن کریم و روایات و عقل سلیم نیز باید امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: همه ما در یک کشتی هستیم و اگر فردی زیر پای خودش را سوراخ کند دیگران را غرق می‌کند و نمی‌توان بی تفاوت باشیم، حتی اگر فردی عبادت کند و نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشد عذاب الهی همه جامعه را در بر می‌گیرد.

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم عنوان کرد: اگر عذابی بیاید تنها شامل حال ظالمین و مرتکبین گناه نمی‌شود بلکه شامل حال افراد بی تفاوت می‌شود، باید بدانیم امر به معروف و نهی از منکر برکات زیادی دارد و موجب رستگاری و رحمت الهی می‌شود و با این فریضه جز صالحین و جز مهدی یاوران می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه باید در ادارات و سطح شهر امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیریم، گفت: برخی از خانواده‌ها نتوانستند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند امر به معروف و نهی از منکر فقط حجاب و عفاف نیست و دامنه گسترده‌ای دارد، اگر بسیج و گروه‌های مردمی پای کار بیایند امر به معروف و نهی از منکر احیا می‌شود.

حسینی گفت: امر به معروف و نهی از منکر مراحل مختلفی دارد و تذکر لسانی در قانون آمده است و باید با زبان خوش امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم؛ رهبری در باب امر به معروف می‌فرماید بگو و برو، ضمن اینکه در این راه باید صبور باشیم.

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم افزود: در سوره یاسین خداوند می‌فرماید برای قومی دو پیامبر فرستادیم و مردم تکذیب کردند و خداوند پیامبر سوم را فرستاد، این درس مهمی است هر فردی که بیاید تذکری بدهد قطعاً اثرگذار است.

وی بیان کرد: باید با استفاده از راهکارهای جدید و نوین در جهت احیای امر به معروف و نهی از منکر قدم برداشته که تبلیغات محیطی در ادارات و برگزاری مسابقات فرهنگی و آموزش همکاران از مصادیق احیای فریضتین می‌باشد.

حسینی عنوان کرد: احیای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان‌ها و ادارات، موجب رفع مشکلات و امیدوار شدن مردم به نظام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر به فرموده رهبری آموختنی است یکی از مشکلات در امر به معروف این است که افراد بلد نبودند چگونه امر به معروف کنند، حرف خوب را اگر خوب بزنیم مردم گوش می‌کنند.

حسینی در پایان از تمامی مسئولان امر به معروف و نهی از منکر پایگاه‌های بسیج ادارات خواستند تا با احصاء مصادیق معروف و منکر اداره خود و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای همکاران و خانواده آن‌ها زمینه گسترش و نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر را در اداره و خانواده همکاران خود فراهم نمایند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر