حرکت مجموعه مدیریت شهری قم به سمت انسان محوری
حرکت مجموعه مدیریت شهری قم به سمت انسان محوری
دکتر دهناد رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت:در آیین نامه جدید طراحی معابر شهری رویکرد انسان محوری تقویت شده و در قالب آن شهرداری قم باید به سمت آرام سازی ترافیک، افزایش پیاده راه‌ها، استفاده از دوچرخه و استفاده از ناوگان عمومی با اختصاص فضاهای مورد نیاز حرکت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، دکتر سیدمحمدحسین دهناد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری نسیم قم بیان کرد: در طراحی معابر و دسترسی‌های شهری دو رویکرد انسان محوری و خودروی محوری وجود دارد که تاکنون در کشور ما رویکرد خودرومحوری غلبه داشته است.
وی اضافه کرد: در رویکرد خودرو محوری، خودروها حجم بیشتری از فضا را اشغال می‌کند در حالی که این حجم وسیع اشغال شده می‌تواند با چند ناوگان حمل و نقل عمومی نیز انجام بگیرد و سهم خودروها از تردد و مسافرت‌های شهری کاهش یابد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: در رویکرد انسان محوری برخلاف خودرومحوری، تردد عابر پیاده در اولویت اول قرار دارد و بعد از آن اولویت با کسی است که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند و دوچرخه سواران در اولویت سوم قرار دارند و خودروهای شخصی در اولویت آخر قرار دارند.
عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: مهم‌ترین نتیجه رویکرد انسان محوری در مدیریت شهری، جلوگیری از آلودگی هوا در کنار افزایش سلامتی و نشاط شهری است و در بیشتر شهرهای پیشرفته دنیا ۵۰ درصد از مسافرت‌های شهری از طریق ناوگان عمومی انجام می‌گیرد.
دهناد خاطرنشان کرد: در آیین نامه جدید طراحی معابر شهری رویکرد انسان محوری تقویت شده و در قالب آن شهرداری قم باید به سمت آرام سازی ترافیک، افزایش پیاده راه‌ها، استفاده از دوچرخه و استفاده از ناوگان عمومی با اختصاص فضاهای مورد نیاز حرکت کند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: مفهوم خیابان کامل که امروز در سطح جهان مطرح است ناظر بر این است که حمل و نقل عمومی سهم خود را از خیابان بصورت کامل در اختیار داشته باشد و در کنار وسایل شخصی تردد نکند و مسیر پیاده راه و دوچرخه نیز کاملاً ایمن باشد و تردد خودروهای شخصی نیز با ملاحضات آرام سازی انجام بگیرد.
وی تصریح کرد: اولویت و رویکرد شهرداری قم در طراحی‌های جدید معابر، توجه بر کاربری خیابان‌های کامل با اولویت قرار دادن ناوگان حمل و نقل عمومی، پیاده راه و مسیر ایمن دوچرخه سواری است.