هم‌افزایی و پژوهش‌های علمی، دو کمبود حوزه گردشگری در استان قم
هم‌افزایی و پژوهش‌های علمی، دو کمبود حوزه گردشگری در استان قم
ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم بر همکاری دستگاه‌های ذینفع و ورود نهادهای علمی در حوزه گردشگری در استان قم تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، ابوالقاسم مقیمی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های گردشگری شهر قم اظهار داشت: باوجود همه اقداماتی که در حوزه گردشگری در شهر قم انجام‌شده اما هنوز ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری شهر قم در عرصه ملی و بین‌المللی مغفول مانده است.

وی با تأکید بر تعریف پروتکل‌ها و استانداردسازی لازم در حوزه گردشگری افزود: امروز ما نیازمند هدف‌گذاری با نگاه کلان در حوزه گردشگری بوده و باید برای اقامت گردشگران در شهر قم پروتکل‌های گردشی تعریف کرده و استانداردسازی‌های لازم در همه بخش‌های گردشگری انجام شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم، به تقویت مشاغل مرتبط به گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه حمل‌ونقل عمومی و تاکسیرانی نیز اتفاق‌های خوبی در شهر افتاده اما هنوز حمل‌ونقل برون‌شهری کمبودها و نارسایی‌هایی داشته که باید برطرف شود.

وی از امضا تفاهم‌نامه‌ای بین سه شهر مذهبی مشهد شیراز و قم خبر داد و بیان کرد: متأسفانه باوجود امضا تفاهم‌نامه‌ای بین سه شهر مذهبی قم، مشهد و شیراز اما اقدام خاصی انجام‌نشده و در حد همکاری شهرداری‌ها باقی‌مانده است که نیاز به هم‌افزایی و همکاری سایر ارگان‌ها داریم.

مقیمی به نبود زیرساخت‌های مناسب در حوزه گردشگری نیز اشاره و ابراز کرد: برنامه‌ریزی‌های ناکارآمد و نبود زیرساخت‌های مناسب سبب شده ظرفیت‌ها و پتانسیل گردشگری شهر قم حتی برای شهروندان قمی نیز ناشناخته بماند و لازم است به آن پرداخته‌شده و ابتدا برای شهروندان در قم برنامه‌ای داشته باشیم.

وی ارائه محتواهای حوزه گردشگری را به چند زبان مطرح کرد و ادامه داد: ارائه اطلاعات بیت اما خمینی (ره) و خانه موزه شهیدان زین‌الدین به چهار زبان باعث چند برابر شدن گردشگران این دو مکان تاریخی شده و باید از این تجربه برای معرفی سایر امکان تاریخی مذهبی شهر قم استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم سپس به ورود نهادهای علمی در معرفی هویت شهری اشاره و اذعان کرد: نیاز داریم با تحقیق و پژوهش و ثبت آداب و رسوم و ارزش‌های دینی و تاریخی شهر قم و همچنین هم‌افزایی نهادهای ذینفع در حوزه گردشگری، نگاه گردشگران داخلی و خارجی را به شهر قم جلب کرده تا شاهد اتفاق‌های خوبی در این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: فقدان تحقیق و پژوهش‌ها و نشست‌های علمی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی در حوزه گردشگری خود عاملی برای مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری در قم بوده و باوجود اقدامات علمی خوبی که در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم انجام‌شده اما هنوز نیازمند فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی در این حوزه هستیم.

مقیمی در پایان با تأکید دوباره برای همکاری دستگاه‌های ذینفع در حوزه گردشگری، تشکیل دبیرخانه روز قم را فرصتی برای ارتقا و توسعه گردشگری دانست و تأکید کرد: روز قم فرصت خوبی برای توسعه گردشگری شهر بوده و باید برای سال آینده که محدودیت‌های کرونایی کم می‌شود از امروز برنامه‌ریزی داشته باشیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر