قم| دانشگاه‌ها باید همگام با تحولات علمی و پژوهشی روز دنیا حرکت کنند
قم| دانشگاه‌ها باید همگام با تحولات علمی و پژوهشی روز دنیا حرکت کنند

– اخبار استانها – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، منصور غلامی،ظهر امروز در جلسه هیات ممیزی و نخبگان دانشگاه قم که در سالن اندیشه این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت:یکی از برنامه‌های وزارتخانه، ایجاد شبکه علمی با محوریت اتصال مراکز آموزش عالی به یکدیگر است تا […]

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، منصور غلامی،ظهر امروز در جلسه هیات ممیزی و نخبگان دانشگاه قم که در سالن اندیشه این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت:یکی از برنامه‌های وزارتخانه، ایجاد شبکه علمی با محوریت اتصال مراکز آموزش عالی به یکدیگر است تا در استفاده بهینه از امکانات و مدیریت هزینه‌ها موفق عمل شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود:در سالهای اخیر شاهد کاهش دانش‌آموزان در حوزه علوم پایه و تجمع در رشته‌های تجربی بوده‌ایم که این امر نگران‌کننده است و در علوم پایه کمبودهایی را به وجود آورده است.

وی تصریح کرد:گرایش بالای خانواده‌ها به تحصیل فرزندان در رشته‌های تجربی یک اشتباه و مسیری سراب گونه فراروی دانش آموزان است و باید با ارتقای سطح آگاهی جامعه به فرهنگ‌سازی پرداخت.

وزیر علوم در قم: دانشگاه‌ها نقش مهمی در رفع مشکلات صنعت و تولید کشور دارندرئیس دفتر رئیس جمهور: دانشگاه‌های کشور به مراکز تولید ثروت تبدیل شودنماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری: نباید در دانشگاه‌ و مدارس حریم‌شکنی شود

غلامی بیان کرد:در حال حاضر تحریم در کشور فرصت‌ها و چالش‌هایی را پیش پای وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور قرار داده است که این چالش‌ها عمدتاً مالی است اما تلاش می‌شود با مدیریت منابع،از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد:یکی از فرصت‌های مهم در دوران تحریم،احساس نیاز بیشتر به صنعت و تولید در کشور است و در این میان،دانشگاه با ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خود می‌تواند،نیاز کشور به صنعت و فناوری را تأمین کند.

وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها باید همگام با تحولات علمی و پژوهشی روز دنیا حرکت کنند تا بتوانیم نیازهای داخلی را به بهترین نحو مرتفع کنیم.

وی افزود:اقدامات این وزارت،حرکت در جهت آزادی دادن بیشتر و استقلال به دانشگاه‌هاست تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

غلامی عنوان کرد:اخیراً نیز در جهت تأمین نیاز داخل،قراردادهایی با وزارت نفت و تعدادی از دانشگاه‌ها فراهم‌شده است تا بتوان در اکتشاف و استخراج نفت از ظرفیت‌های علمی استفاده کرد.

وی تصریح کرد:درگذشته بخش زیادی از فعالیت‌های صنایع دفاعی محرمانه بود اما تجربه خوبی را در ارتباط با مشارکت صنعت و دانشگاه در انجام طرح‌های وزارت دفاع داشته‌ایم.

وزیر علوم بیان کرد:در دوران مختلف،با تغییر مدیریتی در سطح کلان،تغییراتی نیز در بدنه دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتاد،درحالی‌که درروند فعالیت‌ها نباید دچار انفعال باشیم.

وی گفت: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت و اجرای طرح‌های مشترک میان دانشگاه و صنعت،راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی است و وزارت علوم دراین‌باره تلاش می‎کند.

غلامی بیان کرد:این وزارت به‌طور سنتی با کمبود اعتبارات مواجه است و محدودیت‌های مالی زیادی پیش روداریم،هرچند سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به تأمین نیازهای آموزش عالی کشور،همکاری خوبی دارد.