نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی در قم تدوین نشده است
نقشه راه فعالیت‌های فرهنگی در قم تدوین نشده است

سید موسی حسینی کاشانی در گفت و گو با ایسنا، به مناسبت ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی عنوان کرد: فرهنگ عمومی مجموعه‌ای منسجم از اهداف، ارزش‌ها، باورها و دارای مفاهیم و معانی خاصی است و می‌توان با اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه، به بسیاری از اهداف متعالی دست یافت. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی […]

سید موسی حسینی کاشانی در گفت و گو با ایسنا، به مناسبت ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی عنوان کرد: فرهنگ عمومی مجموعه‌ای منسجم از اهداف، ارزش‌ها، باورها و دارای مفاهیم و معانی خاصی است و می‌توان با اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه، به بسیاری از اهداف متعالی دست یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: ارتقای فرهنگ عمومی در رفع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، نقش مهمی دارد، از این رو باید بر روی مقوله فرهنگ عمومی به طور جدی سرمایه‌گذاری کرد، بر این اساس وظایفی در جهت توسعه و تبیین فرهنگ عمومی بر عهده دستگاه‌های مختلف اجرایی و فرهنگی نهاده شده است که باید بدان جامه عمل بپوشانند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم اظهار کرد: ارتقای شاخص‌های فرهنگ عمومی در جامعه بر روی رفتار و گرایش‌ها بسیار تاثیر گذار است و ما نیازمند حرکت‌های جهادی و عزم استانی برای بهبود وضعیت فرهنگ عمومی جامعه هستیم به ویژه اینکه بار تهاجم فرهنگی یا جنگ نرم در جامعه سنیگن است و باید برنامههای خود را متناسب با آسیب‌هایی که وجود دارد به صورت ایجابی و سلبی دنبال کنیم.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: فرهنگ عمومی اگر به درستی اصلاح شود، می تواند موجب تعالی و تحول در جامعه شود و بسیاری از ناهنجاری‌های مخرب اجتماعی و فرهنگی را از میان ببرد و آثار مطلوبی بر جای بگذارد.

وی گفت: یکی از ظرفیت های مهم، تشکیل شورای فرهنگ عمومی است که در استان قم با حضور مسئولان به ویژه امام جمعه و استاندار، مصوباتی را در این شورا دنبال می کنیم، خوشبختانه در این باره از استان‌هایی هستیم که جلسات شورای فرهنگ عمومی به طور مستمر برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: بسیاری از دغدغه‌ها از جمله طلاق، حجاب و عفاف، تبلیغات محیطی شهری، سواد رسانه ای و …در این جلسات پیگیری می‌شود و ما عهده‌دار بررسی شاخص‌های فرهنگ عمومی و انجام برنامه‌های فرهنگی با توجه به مطالعات راهبردی در وزارت‍خانه و مرکز آمار کشور هستیم.

وی تصریح کرد: در سال جاری دو موضوع مهم یعنی شعار سال در رونق تولید و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته و در این باره نشست‌های تخصصی با حضور صاحب نظران در سطح استان نیز برگزار شده است.

حسینی کاشانی افزود: یکی از رویکردهای مهم استخراج شاخص‌های مهم فرهنگ عمومی در قم است که این شاخص‌ها را در سبک زندگی مردم و رفتارهای فردی و اجتماعی آن ها مورد ارزیابی قرار داده‌ایم، با نتایج به دست آمده از استخراج شاخص‌ها، می‌توان به برنامه‌ریزی راهبردی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در مساله فرهنگ عمومی باید به ابعاد شکل ظاهری و پنهان رفتارهای اجتماعی توجه داشت تا بتوان به نقطه مطلوبی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دست یافت و بتوان در نهایت مساله فرهنگ عمومی را نهادینه کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم عنوان کرد: هنوز نقشه راهی برای فعالیت‌های فرهنگی در قم تدوین نشده است، در این خصوص آمایش فرهنگی و شناسایی نقاط ضعف و قوت می‌تواند اثر مثبتی در تحقق فرهنگ عمومی باشد.

انتهای پیام