نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم – صبح یکشنبه
نگاهی به مهم‌ترین اخبار کرونایی قم – صبح یکشنبه
رفع نواقص بسترهای آموزش مجازی به دانش آموزان، تداوم نظارت‌ بر داروخانه‌ها و مرکزهای فروش تجهیزات پزشکی، توزیع ۳۰۰ هزار سبد کالا بین نیازمندان، توزیع پنج هزار بسته معیشتی، ضرورت حمایت از هنرمندان تئاتر در شرایط کرونایی و نظارت بر آرمستان بهشت معصومه(س)؛ سرخط مهم‌ترین اخبار روز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه جاری استان قم درباره کرونا بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم،سرخط مهم‌ترین اخبار روز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه جاری استان قم درباره کرونا به شرح ذیل است:

رفع نواقص بسترهای آموزش مجازی به دانش آموزان

استاندارقم، با اشاره به ضرورت ایجاد بسترهای آموزش ‌های غیرحضوری گفت: نواقص بسترهای آموزش مجازی به دانش آموزان رفع شود.

بهرام سرمست در جلسه شورای آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت آموزش و تحصیل دانش آموزان در ایام شیوع ویروس کرونا افزود: ارائه آموزش‌های مجازی به شکل  غیرحضوری و در قالب شبکه آموزشی شاد نقش مهمی را در تکمیل فرایند تحصیل دانش آموزان در سال جاری داشته است.

ثبت‌نام ۶۷ درصد دانش آموزان در سامانه شاد

رییس اداره فناوری اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، تاکنون ۶۷ درصد دانش آموزان این استان در سامانه شاد ثبت‌نام کرده‌اند.

غلامحسین احمدوند در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پس از شیوع ویروس کرونا،‌ معلمان در پیام‌رسان‌های مختلف به‌صورت پراکنده فعالیت‌های خود را انجام می‌دادند که وزارت آموزش‌وپرورش پیام‌رسان شاد را ایجاد کرد تا به این فعالیت‌ها سامان بدهد و بتواند بر کار مدارس و آموزش نظارت داشته باشد.

توزیع ۳۰۰ هزار سبد کالا بین نیازمندان

فرمانده سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم گفت: از آغاز شیوع ویروس کرونا بیش از ۳۰۰ هزار سبد کالا و بسته معیشتی به همت حلقه های بسیج، خیران و مومنان در بین نیازمندان و آسیب دیدگان این استان توزیع شد.

سردار سید محمد تقی شاهچراغی در حاشیه دومین رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه در قم در گفت و گو با ایرنا افزود: همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) مردم قم همگام با اقصی نقاط کشور برای مواسات و دستگیری از محرومان و مستمندان به میدان آمدند.

توزیع پنج هزار بسته معیشتی

دبیر دومین رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه در قم گفت: به مناسبت تولد امام حسن مجتبی(ع) به همت معتمدان و گروه های جهادی بالغ بر پنج هزار بسته معیشتی را آماده کردیم و بنا بر اشرافیتی که بر محله های مختلف شهر داریم به دست نیازمندان می رسانیم.

سرهنگ آیت‌الله قهرمان پور در گفت و گو با ایرنا، با بیان این‌که دومین مرحله این رزمایش توسط بسیج ناحیه امام رضا(ع)، انجام شده است، افزود: نخستین مرحله آن نیز قبل از ماه مبارک رمضان توسط بسیج ناحیه امام حسین(ع) در مصلای قدس انجام شد که ماحصل آن‌ توزیع پنج هزار بسته معیشتی بود.

توزیع ۲۵ هزار بسته معیشتی

سرهنگ پاسدار مهدی کبیری پور معاون هماهنگ‌کننده سپاه امام علی بن ابی‌طالب (ع) گفت: در اولین مرحله رزمایش مواسات و کمک های مومنانه که به میزبانی ناحیه بسیج امام حسین(ع) اجرا شد، تعداد ۲۵ هزار بسته معیشتی به مبلغ هرکدام ۳۰۰ هزار تومان در مناطق کم‌برخوردار قم و میان خانواده‌های آسیب دیده توزیع شد.

ضرورت حمایت از هنرمندان تئاتر در شرایط کرونایی

رییس انجمن هنرهای نمایشی قم گفت: با توجه به تعطیلی بیش از ۲ ماهه تمام سالن های نمایشی استان ناشی از شیوع ویروس کرونا و احتمال استمرار این شرایط، هنرمندان و فعالان تئاتر نیازمند توجه و حمایت جدی هستند.

علی فرحناک در گفت وگو با ایرنا افزود: پیشنهادها و طرح‌هایی برای فعالیت گروه‌های تئاتر به صورت مجازی و در قالب برخی شبکه‌های اجتماعی که قابلیت پخش زنده را دارند، وجود دارد که در حال بررسی ابعاد گوناگون آن هستیم ولی آنچه مسلم است اینکه هیچ کدام جای اجرای تئاتر را نمی‌گیرد.

توزیع ۶ تُن گوشت قربانی بین محرومان

معاون خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران، با اشاره به فعالیت قرارگاه مردمی «گامی به‌سوی جامعه مهدوی» گفت: تاکنون ۶ تُن گوشت به همت این قرارگاه بین محرومان توزیع‌شده است و در طول ماه رمضان ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم در آشپزخانه این مکان طبخ و بین مستضعفان توزیع می‌شود.

ابراهیم صدوقی، با اشاره به روند فعالیت قرارگاه مردمی «گامی به‌سوی جامعه مهدوی» افزود: این قرارگاه چند شاخصه دارد، یکی از اصلی‌ترین آنان؛ آن است که بلافاصله در لبیک به مطالبه رهبر معظم انقلاب در ظهر نیمه شعبان، در شام این روز در مسجد مقدس جمکران به ریاست تولیت و مسئولیت اجرایی قائم‌مقام تولیت این مکان مقدس راه‌اندازی شد.

تداوم نظارت‌ بر داروخانه‌ها و مرکزهای فروش تجهیزات پزشکی

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم؛ با اشاره به تداوم نظارت‌ها بر داروخانه‌ها و مراکز فروش تجهیزات پزشکی به‌منظور تامین مناسب اقلام موردنیاز مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: از اول تا هفدهم اردیبهشت‌ماه جاری تعداد ۶۲۲ بازرسی از این مراکز صورت گرفت که در جریان آن ۱۳ مورد تخلف کشف و ۱۰ پرونده به ارزش ۱۰ میلیون ریال در این رابطه تشکیل شد.

محمود سیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بازرسان این سازمان بر عملکرد واحدهای تولیدکننده اقلام بهداشتی همچون مواد ضدعفونی‌کننده نظارت دائم دارند تا روند تولید و توزیع این محصولات مطابق نیاز کادر درمان و اقشار مختلف مردم باشد.

نظارت بر آرمستان بهشت معصومه(س)

سیامک محبی معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۶ منزل متعلق به بیماران کرونایی ضدعفونی شد و عملیات نظارت بر آرمستان بهشت معصومه(س) و گندزدایی این مکان به صورت روزانه در حال انجام است.

ایستادگی مردم با همیاری و همدلی در برابر کرونا

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در ایران اسلامی که روح دینی بر آن حاکم است، مردم بر اساس اعتقادات مذهبی خود با همیاری و همدلی در برابر کرونا ایستادگی کردند.

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در درس خارج فقه به‌صورت زنده از فضای مجازی افزود: در جایی مانند غرب که دین الهی در آن جریان ندارد، در زمان بروز بحران مانند بیماری کرونا، آن‌ها را به توحش خودشان بازگرداند؛ درحالی‌که این کشورها مدعی‌ترین و پر ادعاترین ملت‌ها در رابطه با مفاهیم حقوق بشر هستند.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.