رفتن نقدینگی به بازار سهام، سوداگری در سایر بازارها را به حداقل می‌رساند
رفتن نقدینگی به بازار سهام، سوداگری در سایر بازارها را به حداقل می‌رساند
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم با اشاره به آغاز پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری در بورس، گفت: این روزها جریان نقدینگی بدون وقفه به سمت بازار سهام در حرکت است و این حرکت، سوداگری در سایر بازارها را به حداقل می‌رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم،”عادل علیپور” روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: مردمی شدن اقتصاد و حضور نقدینگی مردم در بورس، به معنی افزایش مشارکت مردم  در عرصه اقتصاد کشور است و این پدیده نویدبخش رونق اقتصادی در جامعه است.

وی اضافه کرد: چرا که از سویی مردم با سرمایه‌های خُرد، سهامدار شرکت‌ها می‌شوند و از سوی دیگر جریان تامین مالی و افزایش سرمایه شرکت‌ها، تسریع  پیدا می‌کند.

ضرورت مشورت با افراد خبره بورس

وی درعین‌حال ابراز امیدواری کرد: مردم با آگاهی، بینش و مشورت با افراد خبره مانند کارشناسان بورس، به سرمایه‌گذاری بپردازند تا متضرر نشوند.

علیپور بیان کرد: اگر برای حضور سرمایه‌های خُرد مردم، فرصتی در اقتصاد فعال و سازنده کشور فراهم نباشد، افزایش دلالی و سوداگری در بازارهایی مانند ارز، طلا و مسکن را شاهد خواهیم بود که نتیجه‌ای جز افزایش تورم و ایجاد حباب در بازارهای مذکور نخواهد داشت.

وی ادامه داد: حضور سرمایه‌های مردم در بورس به معنی «شراکت مردم» با شرکت‌های فعال اقتصادی است و شرکت‌ها برای جلب اعتماد شُرکای مردمی و کسب اعتبار بیشتر، ملزم به پاسخگویی به مردم هستند.

وی گفت: شفافیت اقتصادی شرکت‌ها در پاسخگویی به شرکای مردمی، باعث ایجاد انگیزه مضاعف در مردم برای حضور در بورس خواهد شد و زنجیره اعتماد، شفافیت و حضور مستمر مردم در سهام شرکت‌ها، نویدبخش رونق اقتصادی و تحقق هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی و  توسعه درون‌زا خواهد بود.

قانون بودجه سال ۹۹ به وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت  اجازه داده است تا  سهام دولت در برخی از بانک‌ها و  بیمه‌ها را واگذار کند و این امر از طریق پذیره‏نویسی واحدهای سرمایه‌‏گذاری از ۱۴ اردیبهشت آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت./