فشار برای بازگشایی اماکن مذهبی/ جریانی که بر خلاف مصوبات عمل می‌کند!
فشار برای بازگشایی اماکن مذهبی/ جریانی که بر خلاف مصوبات عمل می‌کند!
جریانی بر خلاف مصوبات و تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا در صدد است که با اعمال فشار، این ستاد را به تصمیم‌گیری عجولانه درباره بازگشایی اماکن مذهبی وادارد. در چند روز گذشته برخی گمانه‌ها مبنی بر فشار حوزه علمیه قم به دولت برای بازگشایی مساجد مطرح شد اما «علی ربیعی»، سخنگوی دولت این شائبه را رد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور، روز گذشته از بازگشایی مساجد در ۱۳۲ شهرستانی که وضعیت سفید دارند خبر داد. او تاکید کرد که این امر به صورت آرام‌آرام و پلکانی صورت می‌گیرد.

روز چهارشنبه (۱۰ اردیبهشت) «عباس رفعتی نائینی»، سخنگوی مدیر حوزه‌های علمیه و یکی از اساتید درس خارج حوزه علمیه، در نامه‌ای به رئیس جمهور با اشاره به ریسک پایین بازگشایی اماکن مذهبی در شیوع کرونا، از وی خواست- به تعبیر وی- ضمن عذرخواهی از مردم، نسبت به تصمیم بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدید نظر کند.

او در این نامه نوشت: «جناب آقای رئیس جمهور، در ماه گذشته کارشناسان دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش آماری و تحلیلی ارائه کردند مبنی بر اینکه برآورد و پیش‌بینی قبلی آن‌ها در خصوص اماکن انتقال و شیوع این ویروس اشتباه بوده است و در بررسی‌های دقیق کارشناسی به این واقعیت دست یافته‌اند که سهم زیارتگاه در انتقال ویروس ۴۴ صدم درصد می‌باشد یعنی اگر دو برابر این آمار هم باشد به یک درصد نمی‌رسد و نماز جمعه‌ها ۲۲ صدم درصد یعنی اگر چهار برابر این هم بشود به ۱ درصد نمی‌رسد.»

در ادامه این نامه آمده است: «طبعاً مردم دیندار و ولایی ایران اسلامی و علما و بزرگان دینی انتظار داشتند در پایان جلسه حضرتعالی که ریاست آن ستاد را بر عهده دارید نسبت به بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدید نظر نمایید و از مردم انقلابی عذرخواهی کنید.»

همان روز «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، ضمن درخواست از همه مداحان و هیئت‌های مذهبی برای همکاری‌های لازم گفت: «برای ۱۲۷ شهر سفید هیچ محدودیتی برای انجام مراسم مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگذاشته‌ایم. در تلاش هستیم بررسی مجدد کنیم که چگونه می‌توان برای شب‌های احیا، شهر‌های زرد را به سفید تبدیل کرد.»

نامه سرگشاده سخنگوی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به رئیس جمهور و مطالبه عذرخواهی دولت از مردم و بازگشایی مراکز زیارتی در حالی است که آیت الله اعرافی مدیر این حوزه‌ها چند روز پیش (۵ اردیبهشت ماه) در اظهاراتی که در مرکز خبر حوزه منتشر شد، تاکید کرده بود: «نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی می‌دانیم.»

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه، نیز در آخرین نشست خبری خود درخواست کرده بود که برای بازگشایی مساجد و از سرگیری مراسمات مذهبی پروتکل‌هایی تهیه شود و ساده‌ترین راه یعنی بستن مساجد را برنگزینند.

این در حالی است که وزیر بهداشت هشدار داده بود که “افرادی که در نماز جمعه و جماعت شرکت می‌کنند، اکثرا افراد بیشتر از ۶۰  سال و افرادی هستند که در سن ریسک قرار دارند.” و گفته بود “تا زمانی که اطمینان و ایمان کامل پیدا نکنیم که یک زائر این اماکن دچار مشکل نمی‌شود به خودمان اجازه نمی‌دهیم که درِ آنها را به روی مردم بگشاییم”.

روزنامه کیهان نیز در این روزهای بیکار ننشسته و چند روز یکبار  مسئله بازگشایی اماکن مذهبی را در ستون خوانندگان مطرح می‌کند. کیهان به نقل از یک خواننده نوشته بود: «درحالی‌که به اذعان وزارت بهداشت اماکن دینی و زیارتی سهم بسیار ناچیزی در انتقال کرونا می‌توانند داشته باشند، چرا باید بازشدن اماکن زیارتی مانند حرم امام رضا  (ع) به روی مردم در ردیف آخر برنامه دولت قرار بگیرد؟ پاساژهای مسقف را باز کرده‌اند، ولی خبری از بازشدن اماکن مقدس نیست. انسان‌های مؤمن به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری در این اماکن بسیار مقید خواهند بود».

همه این موارد نشان می‌دهد که جریانی بر خلاف مصوبات و تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا در صدد است که با اعمال فشار این ستاد را به تصمیم‌گیری عجولانه وادارد. در چند روز گذشته برخی گمانه‌ها مبنی بر فشار حوزه علمیه قم به دولت برای بازگشایی اماکن مدهبی مطرح شد اما «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، ضمن رد این شائبه گفت: «ما از سوی نهادهای رسمی که متولی این کار هستند، مثل مدیریت حوزه علمیه قم فشاری نداشتیم. سپاسگزاری می‌کنیم از همکاری کاملی که با ما دارند؛ من فکر می‌کنم در تاریخ حمایت مراجع از تصمیماتی که متخصصان امر در این زمینه اتخاذ کردند بی‌نظیر بوده است. البته برخی‌ها هم در این حوزه اظهارنظر می‌کنند که هیچ مسئولیتی ندارند».

او ادامه داد: «ما توصیه می کنیم افرادی که تریبون های رسمی دستشان هست اجازه دهند کارگروه های ذی ربط با فراغ بال و با آرامش تصمیم خود را بگیرند.»

سخنگوی دولت افزود: «ما نمی توانیم در مورد زیارتگاه ها تصمیم بگیریم؛ چون فقط بحث زیارتگاه ها نیست که بگوییم همانجا را کنترل می کنیم. مسیر سفر، هتلداری، رستوران داری میان راه و مقصد، مسیر برگشت و دید و بازدیدها هم هست. مجموعه بزرگی است.»

در همین اثنا ماجرای بسته شدن مسجد ارگ بر سر زبان‌ها افتاد.

«مصطفی افقهی»، مدیر مسوول سایت انتخاب، در توییتی نوشت: ‌«روحانی در جلسه اخیر هیات دولت ضمن اسم بردن از هیات حاج منصور ارضی، به وزیر کشور ماموریت داده تا جلسات مسجد ارگمثل دیگر مساجد تعطیل شود.»

 منصور ارضی که هر ساله در ماه مبارک رمضان جلسات مذهبی خود را در مسجد ارگ برگزار می‌کند، امسال نیز استثنایی قائل نشده و بر خلاف مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، روند هر ساله خویش را ادامه داده است. در حالیکه درب حرم‌های حضرت معصومه(ص)، جمکران و حرم امام(ع) هنوز به روی مردم گشوده نشده است.

«سعید قبادی»، یکی از کاربران نزدیک به جریان اصولگرا، در توییت هایی درباره این مراسم عنوان کرده بود: «در مسجد ارک مراسم مناجات خوانی حاج منصور برگزار شد، در حالی که هنوز تمامی حرم ها و مساجد بسته است و هیچ هیئتی اجازه برگزاری مراسم ندارد. گویا ایشان در این فقره خاص درجه اجتهاد دارند که اهمیتی برای سخنان و توصیه های رهبری و مراجع قائل نیستند. صحبت سر این نیست که چرا مراسم می گیرند و نباید بگیرند، اتفاقا نظر من این است با رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی هم مساجد و حرم ها باید باز و هم مراسم ها برگزار شود، نکته اینجاست این خودسری ها چه معنایی و چه نسبتی با ادعاهایشان دارد؟ آیا اگر کس دیگری بود هم اجازه برگزاری داشت؟ به نظر می رسد از ابتدای اردیبهشت ماه زمزمه ها برای برپایی مراسم منصور ارضی آغاز شده بود.»

«یاشار سلطانی»، فعال رسانه‌ای، نیز در توئیتی نوشت: «حاج منصور ارضی بر خلاف مصوبات ستاد کرونا در مسجد ارگ بدون فاصله‌گذاری در جمعیت بیرون مسجد! مراسم برگزار کرد. خواهر و شوهر خواهر حاج منصور بر اثر کرونا فوت کردند و ۲ روز پیش هم خواهرزاده که به ارگ رفت و آمد داشت؛ فوت کرد! کرونای نزدیکانش پنهان شد و می خواهند تعطیلی را سیاسی کنند!»

رئیس‌جمهور روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص نگرانی‌هایی بابت ایجاد دو قطبی علم و دین گفت: «یک وقتی نگران دو قطبی علم و دین بودیم که یک کسی بگوید علم می‌گوید اینجا نروید و اجتماع نکنید؛ مثلاً یک کسی مدعی شود که دین می‌گوید بروید و اجتماع بکنید؛ البته قاعدتاً یک همچون چیزی با آن دینی که ما می‌شناسیم که عقل و دین، وحی و عقل در کنار هم‌اند آن یکی رسول باطن است و آن یکی رسول ظاهر است اینها را می‌دانیم؛ ولی در ذهن بعضی‌ها می‌آمد که ممکن است این دو!! علما، مراجع و بزرگان و حوزه‌های ما فوری به صحنه آمدند، نگذاشتند این دو قطبی ایجاد شود؛ دو قطبی بین دین و علم بین دین و تخصص، بین معنویت و اصول علمی و مادی؛ این دو قطبی خیلی کار بدی بود که الحمدالله صورت نگرفت.»