تلاش مردم قم برای حفظ فاصله
تلاش مردم قم برای حفظ فاصله
اقشار و صنوف کم خطر قم پس از بازگشایی هدفمند مشاغل تلاش بسیاری در فاصله گذاری ایمن اجتماعی انجام می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از ایسنا ، شیوع کرونا در قم سوای وحشتی که در شهر ایجاد کرد، بسیاری از مردم را از بیم جانشان در خانه نشاند تا روزهای آخر سال مردم به شکلی رقم بخورد که هیچگاه به رغم مشکلات آن را باور نمی‌کردند.

این ابتلای همگانی باعث شد که مردم نیز با الگویی از زندگی درآمیزند که تا کنون نسبت به آن انس چندانی نداشتند. خانه نشینی مداوم و دوری از مشاغلی که سالها به آن عادت کرده بودند. این وضعیت برای مردم تا حد بسیاری دردناک بوده است.

این مشکلات بیشتر شد، زمانی که چراغ قرمز پس انداز بسیاری از مردم، روشن شد و دسته زیادی از مردم برای کسب نان و روزی خود در خیابان ها روان شده و به مغازه های خود بازگشتند. تاکیدات شدید سازمان صمت و استانداری برای پلمب مغازه ها و مشاغل در روزهای ایام عید تا حد زیادی، سکون را در شهر نگاه داشت ولی کم کم با تاریک شدن هوا چراغ های مغازه ها نیز روشن می شد. با کرکره های نیمه باز و شاگردانی که بپای صاحب مغازه بودند تا هرگونه حضور ماموران را رصد کنند.

علی عباسی آرایشگر قمی در گفتگو با ایسنا گفت: پس از شیوع کرونا یک تا دو هفته مغازه ام را تعطیل کردم ولی اجاره مغازه و منزل، ماهی حداقل  ۲میلیون بود. علاوه بر آن قسط های بانک هم از سوی دیگر من را برآن داشت که قرنطینه شخصی را بشکنم و مغازه را باز کنم.

وی تصریح کرد: وقتی مغازه را باز کردم مشتریان با ترس و لرز به مغازه می آمدند تا اینکه شب عید رسید ولی روشی را جایگزین روش قبلی کردم که با پیامک به مشتری ها به اطلاع آنها رساندم که با شماره و وقت قبلی به مغازه بیایند و حتی الامکان با ماسک وارد شوند. هر نیم ساعت هم مغازه و تمام وسایل را ضد عفونی میکنم تا مشکلی پیش نیاید.

وی در خصوص خطرات کارش هم گفت: میدانم کارم با خطرات بسیاری مواجه است ولی هم مردم از من تفاضا می کنند که مغازه را باز کنم و هم خودم نمی توانم خرج زندگی را با این وضعیت تامین کنم.

موسی کاظمی نانوای سنگکی در قم نیز در گفتگو با ما گفت: از ابتدای کرونا تا کنون به شکل مداوم به کار ادامه دادیم ولی با رعایت همه جوانب از روز اول سنگ بنای بهداشت را به شکل کامل در مغازه گذاشتیم.

وی افزود: پرهیز کامل از پذیرش پول نقد، فاصله یک تا دو متر افراد در نانوایی. تعبیه محلول ضد عفونی کننده و وسایل شستشوی دست، در اختیار قراردادن دستکش و پلاستیک نان و… از همه مسایلی است که در این مدت در نانوایی رعایت شده است.

وی گفت: به نظر من بعد از کرونا هم باید مردم از کارهایی که قبلا می کردند دست بردارند و این شرایط را حفظ کنند. دلیلی ندارد دیگر کسی برای نان هم پول نقد بدهد. زیرا همین پول نقد منبع آلودگی است. همین موبایل های هم منبع آلودگی است و اگر هم تا کنون کسی این قدر به شستن دست اهمیت نمی داد، اشتباه می کرد.

وی در خصوص همکاری مردم هم بیان کرد: خوشبختانه مردم در این مدت به شدت از این مسایل استقبال کرده و خودشان هم رعایت می کنند. البته هنوز افرادی هستند که مقاومت دارند ولی خوشبختانه اکثر مردم مراعات می کنند و می خواهند این مشکل حل شود.

علی اویسی معلم قمی هم در گفتگو با ایسنا گفت: مردم قم خوشبختانه اهل رعایت اصول بهداشتی هستند. خوشبختانه یک سری مسایل در قم دیده می شود که در گذشته وجود نداشت. مهمترین آن هم کنار رفتن یک سری کارهای اشتباه مثل حمل بیش از حد پول نقد. آنلاین شدن بسیاری از خریدها و ارتباطات بوده است که ترددهای غیر ضرور را کاهش داده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مردم قم با توجه به روزهای سخت اواخر بهمن و اسفند با زندگی عادی و همزیستی با این ویروس رسیده اند و سعی می کنند در مراودات خود مسایل ایمنی را رعایت کنند. دیگر کسی بی مهابا در مکان های شلوغ حضور پیدا نمی‌کند و اکثر مردم سعی می کنند به هر شکلی که شده رعایت اصول بهداشتی را داشته باشند.

طرح فاصله گذاری اجتماعی در قم به مرحله هوشمند رسیده است و بسیاری از مشاغل کار خودر ا آغاز کرده اند تا در محیط فعال اجتماعی رصد بهتری از رعایت اصول بهداشتی انجام شود تا میزان دقیق و واقعی سرایت و مقاومت اجتماعی برای شکست ویروس هم انجام شود. خوشبختانه قمی ها در این زمینه به شکل فعالی در صحنه حضور دارند و این وضعیت می تواند در آینده نزدیک شرایط جدیدی را برای شهر و استان رقم بزند.

انتهای پیام