جناب آقای دهباشی سلامبی‌مقدمه بنویسم: بله! تاریخ را فاتحان می‌نویسند، همانطوری که رئیس دولت یازدهم تاریخ را نوشت و رقم زد. طوری که رئیس ماند و انگار نه انگار حسین دهباشی‌ای برای روی کار آمدنش بی‌منت[!] چه تلاش‌ها که نکرده بود. راستش خیلی خواستم با کنایه بنویسم که مباد خاطر عاطر آزرده شود، اما دیدم […]

جناب آقای دهباشی سلام
بی‌مقدمه بنویسم: بله! تاریخ را فاتحان می‌نویسند، همانطوری که رئیس دولت یازدهم تاریخ را نوشت و رقم زد. طوری که رئیس ماند و انگار نه انگار حسین دهباشی‌ای برای روی کار آمدنش بی‌منت[!] چه تلاش‌ها که نکرده بود.

راستش خیلی خواستم با کنایه بنویسم که مباد خاطر عاطر آزرده شود، اما دیدم رک و راست -هرچند اشتباه- نوشته‌اید؛ گفتم پس جای مجامله و پرده‌پوشی نیست.

۱️⃣ اگر آن عمامه‌دارانی که گفتید اینقدر قدرت داشتند، مطمئن باشید شما -همانطور که خود بارها ادعا کرده‌اید- نمی‌توانستید با ابداع یک “کلید” مچ همه‌شان را بخوابانید.

 واقع‌نگر باشید؛ همین عمامه‌دارانی که می‌گویید، اکثرشان علنی و بی‌پرده‌پوشی مخالف روی کار آمدن دولت محبوبِ آن‌موقع و مغضوبِ این‌روزهای شما بودند؛ اما شما یک‌تنه مچ همه را خواباندید.

به‌راستی روحانیتی که از یک مستندساز تاریخ‌نگار شکست می‌خورد، اینقدر قدرت دارد؟

۲️⃣ آن عمامه‌داران که ظاهرا سبب رنجش خاطر شما شده‌اند، نه ساکن قم‌اند نه از جنس عمامه‌داران قم!
باور ندارید؟ اعتراضات سال‌های اخیر قمی‌هایشان را ببینید و ببینید آیا زورشان به کجا رسیده است؟

اگر آن‌ها زوری داشتند بهره‌های بانکی و جریمه دیرکرد قسط، کمر خیلی‌ها – از جمله عمامه‌داران قم – را خم نکرده بود.
اگر آن‌ها زوری داشتند، بسیاری از اتفاقات ظاهرا فرهنگی در این مملکت رح نداده بود.

۳️⃣ حتما می‌دانید قرنطینه یک شهر، تصمیم فلان نهاد یا مرکز خاص نیست. فرض را بگذاریم بر اینکه کرونا یک‌مرتبه از چین آمد به قم؛ آن‌هم قمی که نه به دریا راه دارد، نه فرودگاه دارد و نه به جاده ابریشم مسیر!
فرض کنید تاجر قمی از وسط “ووهان” شیفت شد به وسط حرم حضرت معصومه! (فرض محال که محال نیست) چه‌کسی باید دستور قرنطینه شهر را می‌داد؟ آیت‌الله‌های نشسته در قم؟ همان‌ها که خواستند اما زورشان به بهره‌های بانکی نرسید؟ همان‌ها که صدای اعتراض بلند کردند و هرگز شنیده نشد؟

پس می بینید قرنطینه هم یک کار دولتی-حکومتی است و اساسا همان‌قدر که عمامه‌داران قم موفق به برگرداندن قیمت بنزین شدند – علی‌رغم اعتراض و بیانیه‌های رسمی – موفق به شکست قرنطینه هم می‌شدند.

تصمیم به عدم قرنطینه را آدمی هم‌شکل و هم‌لباس شما گرفت. نماینده‌اش رسما آن را متعلق به جنگ جهانی دوم خواند. شما بگویید جرم ما چیست؟

از شهرمان بیرون آمدیم؟ آیا شما اگر کارمند اداره‌ای باشید که دولت آن را تعطیل هم نکرده و مجبورید سر کار بروید، به‌خاطر تشخیص خودتان کارتان را ترک می‌کنید؟ آن‌هم در شرایطی که حتما از بازار کار اطلاع دارید.

باورش سخت یا آسان، اما هستند کسانی که زندگی‌شان در قم و کارشان در تهران است. مثل خیلی‌های دیگر.

راستی شما منبع درآمدتان از کجاست که به یک راننده بین‌شهری که باید خرج خانه و دانشگاه فرزندان و پس‌انداز ازدواج و قسط و هزار خرج تحمیلی دیگر را بدهد، می‌گویید چون قمی هستی بنشین در خانه و پایت را از شهر بیرون نگذار؟

فکر می‌کنند ویروس هم با بخشنامه و دستور حل می‌شود!

و راستش را بخواهید، کارشان را خوب بلدند، وقتی می‌بینند نخبگان جامعه آدرس غلط به مردم می‌دهند!
وقتی می‌بینند اهل فهم جامعه به‌جای یقه آنان، یقه مشتی آدم بی‌تقصیر را گرفته‌اند.

می‌ترسم آزاده‌های آینده در صفحات متروک تاریخ، کسی را پیدا کنند که کلید به دست تدبیرْشعاران داد ولی خودش در دل تاریخ آن‌ها گم شد و هرازگاهی برای دیده شدن، لگدی به این و آن زد!

بگردید حتما نمونه‌هایش را در تاریخ خواهید یافت.
برادرِ حاتم طایی نباشیم!