مراسم افتتاح قرارگاه ملی جهادی مقابله با ویروس کرونا صبح دیروز با حضور امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ علی جهانشاهی معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ کیومرث شرفی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ دوم پزشک […]

مراسم افتتاح قرارگاه ملی جهادی مقابله با ویروس کرونا صبح دیروز با حضور امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ علی جهانشاهی معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ کیومرث شرفی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ دوم پزشک بهزاد موذنی رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان ارتش حضور داشتند.
در این مراسم انواع تجهیزات نظامی و تاکتیکی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا رونمایی شد و امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش از این تجهیزات بازدید کرد.
امیر کیومرث حیدری در حاشیه آغاز به کار قرارگاه جهادی مقابله با ویروس کرونا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در ارتش شعاری با عنوان «ارتش فدای ملت» داریم و سعی می‌کنیم در همه عرصه‌ها فدایی بودن نسبت به ملت بزرگوارمان را به منصه ظهور‌ برسانیم. قرارگاه مقابله با ویروس کرونا در ارتش توسط امیر سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش فرماندهی می‌شود و‌ در نیروی زمینی هم قرارگاه مشابهی به وجود آمده است.
وی افزود: یکی از قابلیت‌هایی که در مراسم امروز شاهد آن بودیم، این بود که مواد ضدعفونی را به حالت مِه دربیاوریم و در گستره وسیعی پخش کنیم. همچنین ما سامانه‌های رفع آلودگی‌ گسترده‌ای در کلیه نیروهای خود داریم و هم‌اکنون مشغول توزیع و به‌کارگیری این سامانه‌ها در سراسر کشور هستیم.
اقدامات ستودنی ارتش
امیر حیدری با بیان اینکه امکانات نیروی زمینی ارتش با اخلاص تمام در اختیار وزارت بهداشت و درمان است، افزود: با همکاری عزیزان‌مان در وزارت بهداشت و درمان، ان‌شاءالله به زودی این بلایی را که ناخواسته کشورمان به آن دچار شده است شکست خواهیم داد. برنامه داریم که در روزهای آینده حالت آفندی نسبت به ویروس کرونا پیدا کنیم. عزیزان ما در بخش جهاد خودکفایی نیروی‌زمینی ارتش، چند وسیله منحصر به فرد را ساخته‌اند و جهت تایید به وزارت بهداشت فرستاده شده است که اگر تایید شوند به یک دستاورد بسیار بزرگ در زمینه شناسایی آنلاین و سریع ویروس کرونا دست پیدا کرده‌ایم.
همچنین امیر علیرضا شیخ، معاون تربیت و آموزش ارتش در حاشیه بازدید از مرکز آموزش ۰۱ شهدای وظیفه نزاجا در خصوص اقدمات صورت گرفته در ارتش جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری و مقابله با گسترش ویروس کرونا، اظهار داشت: ما برای حفظ سلامتی کارکنان پایور و وظیفه محیط پادگان‌ها را کاملا ایزوله کرده‌ایم لذا خانواده‌های سربازان اطمینان خاطر داشته باشند که فرزندانشان در پادگان‌ها از سلامتی کامل برخوردار خواهند بود.
امیر شیخ در رابطه با سلامتی سربازان گفت: در واقع تمامی اماکن پادگان‌ها ایزوله هستند. همه ورودی‌ها و خروجی‌ها کنترل می‌شود. افراد هنگام ورود به پادگان غربالگری پزشکی می‌شوند و چنانچه فردی مشکوک به بیماری باشد از ورود این فرد به پادگان جلوگیری به عمل آمده و سریعا شخص را به بهداری‌ها منتقل می‌کنیم؛ بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.
امیر دریاردار سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش که برای بازدید به پادگان آموزشی ۰۱ رفته است گفت: «امروز بازدیدی از یکی از بزرگترین مراکز آموزشی ارتش که جمعیت زیادی را در خودش جا داده است داشتم که با توجه به تدابیر پیش‌بینی شده و مقرراتی که حاکم هست هیچ نمونه مشکوکی نداریم. تلاش شده است تا مبتنی بر سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، اصول و مقررات اعلام شده به صورت کامل در کلیه مراکز آموزشی، پادگان‌ها و شهرک‌های مسکونی اجرا شود، از سوی دیگر آمادگی لازم اعلام شده تا در صورت نیاز به سازمان‌های مسئول کمک‌رسانی لازم صورت گیرد.»
قرارگاه مقابله با کرونا در سپاه
در پی شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق کشور که نگرانی و دغدغه‌هایی را برای هموطنان به وجود آورده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی خطاب به ملت ایران اعلام کرد: فرزندان شما در سپاه و بسیج تا غلبه کامل بر این بیماری و بازگشت شرایط عادی، در صحنه مشارکت و کمک، آماده و فعال خواهند بود.
در بخش ابتدایی این پیام آمده است: «ملت شریف و قهرمان ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهادی مردمی و برخاسته از متن جامعه ایمانی و انقلابی ایران، همواره در کنار شما مردم عزیز، مهربان و شایسته بوده و این همراهی به ویژه در هنگام مصائب و بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و… برجسته و مشهود بوده است.»
در ادامه این پیام می‌خوانیم: «در این شرایط خطیر که مردم ایران و بیش از ۵۰ کشور دیگر جهان در معرض ویروس کرونا واقع و عزمی جهانی و بین‌المللی برای مقابله با این بیماری شکل گرفته است، پاسداران انقلاب اسلامی به مدد تجارب ارزنده دوران دفاع مقدس و حضور در جبهه مقاومت اسلامی در رویارویی با تهدیدات ناشی از جنگ‌های میکروبی و بمباران‌های شیمیایی با تشکیل «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» و در هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سپس قرارگاه مقابله با ویروس کرونا در کشور، آمادگی‌های همه‌جانبه خود برای هر گونه همکاری و نقش‌آفرینی را اعلام و عملیاتی کرده است و تاکنون دوشادوش مجاهدان حوزه سلامت، پزشکان و پرستاران فداکار و مسئولیت‌شناس، به ارائه خدماتی چون فعال‌سازی بیمارستان‌های ثابت و سیار، مراکز درمانی، گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن و محیط، تامین و توزیع اقلام بهداشتی ضروری پرداخته است.»
در پایان این پیام آمده است: «در این فرصت با قدردانی و سپاس از اهتمام وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آقای دکتر سعید نمکی و آحاد مجاهدان جامعه پزشکی کشور، به مردم شریف و مسئولین و نهادهای فعال در امر مقابله با این بیماری اطمینان می‌دهد فرزندان شما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین، تا غلبه کامل بر این بیماری و بازگشت شرایط عادی و وضعیت سفید در صحنه مشارکت و کمک در این زمینه آماده و فعال خواهند بود.»
پیوستن بسیج به مبارزان با کرونا
صادق مفرد معاون جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین فعالیت‌ها و برنامه‌های قرارگاه جهادی کرونا گفت: قرارگاهی با عنوان قرارگاه مبارزه با کرونا در سازمان بسیج دانشجویی تشکیل شد. فعالیت‌ها در قرارگاه مبارزه با کرونا در دو بخش انجام می‌شود، یکی بحث کارهای تخصصی است که در این رابطه گروه‌های جهادی ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی و فارغ‌التحصیلان جهادی از این دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کردند و در این حوزه ما یکی بحث اعزام نیروهای متخصص به بیمارستان‌هایی که در کشور درگیر درمان بیماران مبتلا به کرونا هستیم را داریم، همچنین هرجایی که برای کمک به مردم نیاز باشد تیم‌های تخصصی ما آمادگی خدمات‌رسانی دارند.
معاون جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: بخش بعدی گروه‌های جهادی هستند که تخصص درمانی و پزشکی ندارند ولی در مسائل دیگری مانند تولید و توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به خصوص توزیع این اقلام در مناطق محروم کمک می‌کنند. تولید محتوا و انجام مشاوره برای ایجاد آرامش در جامعه هم از اقدامات دیگری است که گروه‌های جهادی در این بخش در حال انجام آن هستند. انشاءالله مردم هم پای کار بیایند، ما اعتقاد داریم که اگر تلاش مردم هم باشد خدا کمک خواهد کرد. این قرارگاه  هم اکنون در ۲۴ استان تشکیل شده و در مابقی استان‌ها نیز این قرارگاه در حال شکل‌گیری است.
همچنین آماده‌سازی و توزیع ۱۰۰ هزار بسته بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا توسط سپاه علی‌بن ابی‌طالب(ع) استان قم در نواحی مختلف بسیج صورت گرفت.
دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیهًْ‌الله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است: «تمام بیمارستان‌های سپاه به جنگ با کرونا آمدند. با تشخیص قرارگاه شفا، سامانه جنگ نوین سپاه از سه هفته قبل، اسکنرهای الکترونیک را در فرودگاه امام خمینی(ره) نصب کرد.  بدن مسافران با رد شدن از زیر این دستگاه اسکن می‌شود و افراد تب‌دار را شناسایی می‌کند.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله افزوده است: «از همان روز اول بروز ویروس کرونا در قم، سه دستگاه سامانه تشخیص متحرک را هم به این شهر ارسال کردیم.  بیمارستان‌های صحرایی سپاه به شهرهای قم، گیلان، اصفهان و چندین شهرستان دیگر اعزام شده است. تمام بیمارستان‌های تحت مجموعه سپاه در کل کشور هم به ‌صورت آماده‌باش و خدمت رسانی به بیماران هستند. سه پروژه جدید برای ساخت واکسن و داروی قطعی کرونا کلیدزده شده است. پیش‌بینی ما این است که از این پروژه‌ها خروجی جدی داشته باشیم.»
جهاد تیپ ۷۱ برای تولید ماسک
سرهنگ جلیل شاطری فرمانده تیپ ۷۱ پیاده مکانیزه ارتش پادگان ابوذر سرپل ذهاب گفت: تیپ ۷۱پادگان ابوذر دارای یک کارگاه خیاطی است و با همت فرماندهی نزاجا تعداد ۲۰ دستگاه چرخ خیاطی به آن واگذار شده است. با توجه به شرایط پیش آمده ما برای تولید ماسک‌های بهداشتی اقدام کردیم.
فرمانده تیپ ۷۱ پیاده مکانیزه ارتش پادگان ابوذر سرپل ذهاب گفت: عوامل و مجموعه کارگاه خیاطی تیپ ۷۱، برای دوخت ماسک، مواد اولیه را تامین کرده و اقدام به تولید کردند. ماسک‌های تولید شده توسط تیپ ۷۱ ارتش توانسته تاییدیه پزشکان را بگیرد. با توجه به کمبود ماسک در بازار و برای کمک به مردم و مسئولان برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا روزانه یک هزار قطعه ماسک بهداشتی محکم‌تر و با کیفیت‌تر از نمونه‌های بازار را تولید و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.
فرمانده تیپ ۷۱ پادگان ابوذر اظهار کرد: ما به مردم شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه نوید می‌دهیم که با استفاده از تجهیزات و امکانات تیپ ۷۱ کمبود ماسک‌های بهداشتی را در بازار جبران کرده و یک تودهنی قاطعی به احتکارکنندگان ماسک بهداشتی در این وضعیت حساس کشور بزنیم.
او با بیان اینکه تیپ ۷۱ ارتش صاحب‌الزمان(عج) در این وضعیت حساس درکنار مردم خواهد بود، ادامه داد: واحد جنگ نوین تیپ ۷۱ با حفظ ماموریت‌های محوله خود در ضدعفونی کردن شهر و اماکن عمومی با استفاده از محلول‌های مخصوص تمام تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص خود را به‌کار خواهد گرفت.