انبار‌های پر از میوه و گرانی بی سابقه! / زنجبیل و لیموترش سر به فلک کشید
انبار‌های پر از میوه و گرانی بی سابقه! / زنجبیل و لیموترش سر به فلک کشید

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ” مشکل سوء مدیریته ” این جمله‌ای است که این روز‌ها همه جا و از همه کس می‌شنویم. عموم مردم و نخبگان از مدیریت ضعیف مسوولین گله و شکایت می‌کنند، از طرفی هم عامه‌ی مردم کوچه و بازار منتقد و کارشناس مسائل مدیریتی کشور شده اند! گویی سوء مدیریت و ضعف […]

پایگاه اطلاع رسانی نسیم قمگروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ” مشکل سوء مدیریته ” این جمله‌ای است که این روز‌ها همه جا و از همه کس می‌شنویم. عموم مردم و نخبگان از مدیریت ضعیف مسوولین گله و شکایت می‌کنند، از طرفی هم عامه‌ی مردم کوچه و بازار منتقد و کارشناس مسائل مدیریتی کشور شده اند! گویی سوء مدیریت و ضعف مدیریتی، بیشتر از ویروس کرونا اپیدمی شده است، ضعف مدیریت در جلوگیری از ورود کرونا به کشور تا مدیریت بازار ارز و سکه و خودرو و مسکن و لوازم پزشکی و بهداشتی این روز‌ها که سوء مدیریت به مصرفی‌ترین کالا‌های مورد نیاز مردم که کالا‌های ضروری نامیده می‌شود رسیده است. بازار‌های شب عید پر از تلاطم و گرانی است و مردم در موج سرگردانی دست به هر چیزی که می‌زنند گویی ماری در آستین پنهان دارد که نیش قیمتی آن جان از کف خریدار می‌گیرد!

ویروس کرونا بعد از خوش خیالی‌های مسوولینی که ایران را از ابتلای به آن دور می‌دانستند وارد کشور شد، با آنکه مسوولین دولتی از یک ماه پیش می‌دانستند که ویروس کرونا تجارت بزرگ و جهانی چین و حتی بسیاری از بازار‌های کشور‌های دیگر را تحت تاثیرات منفی قرارداده باز هم دراین مورد چاره‌ای نیندیشیدند، انگار عادت کرده ایم که تا بلا بر سرمان نیاید خبری از مدیریت بحران و آمادگی برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی نخواهد بود.

بازار‌های جهانی درگیر تبعات ویروس، بازار تره بار ما متاثر از ویروس!

ویروس کرونا نه تنها بازار‌های بزرگ جهانی وتجارت‌های بزرگ دنیا را تحت تاثیر قرار داده بلکه بر بازار‌های کوچک داخلی، چون بازار میوه و تره بار هم روند منفی قیمتی خود را به جای گذاشته است. اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه میوه و تره بار که این روز‌ها بیشترین وقت خود را در حال پاسخگویی به خبرگزاری‌ها ونشریات مختلف است غیر از دست روی دست گذاشتن و دادن خبر‌های بد خبر دیگری ندارد چرا که اتحادیه میوه وتره بار را مسوول نهایی و تصمیم گیرنده واقعی نمی‌داند، اینجا باز هم رد پای سوء مدیریت دولتمردان و مسوولان ذی ربط دیده می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار درباره‌ی گرانی‌ها به ما گفت: از هفته گذشته یک روز قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی که خبر ابتلای چندین نفر به ویروس کرونا در شهر قم رسانه‌ای شد و بیماری در شهر‌های دیگری، چون تهران و کرج نیز به ثبت رسید، تقاضای خرید برخی میوه‌ها که خواص دارویی و ویتامینی دارند، چون لیموشیرین و لیموترش و زنجبیل بالا گرفت.
زنجبیل سر به فلک کشید!
وی در ادامه توضیح داد: قیمت لیموشیرین ۵ هزار تومانی با تقاضای بالا سر به ۱۰ هزار تومان گذاشت و لیموترش بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به فروش رسید، قیمتی باورنکردنی برای زنجبیل با کیلویی ۹۰ هزار تومان که به ثبت رسید.
خواب خرگوشی مسوولین باز هم گرانی را دامن زد
کارگر در خصوص عکس العمل مدیران و تصمیم گیری‌های نهاد‌های بالادستی درخصوص کاهش قیمت مرکبات در روز‌های افزایش تقاضا به ما گفت: متاسفانه علی رغم درخواست‌های مکرر و مصاحبه‌های بنده با رسانه‌ها برای اطلاع رسانی این مهم که بعد از ورود ویروس کرونا تقاضا برای مرکبات و زنجبیل بالا رفته و قیمت‌ها افزایش یافته است، اما مسوولین ذی ربط و دولتی‌ها در این باره تمهیدات خاصی اتخاذ نکرده اند.
اتاق اصناف دست روی دست گذاشته، بیننده است
کارگر با بیان اینکه ما یک پل ارتباطی بین مردم و مغازه داران سطح شهر هستیم انتقاد خود را اینگونه بیان کرد: اتاق اصناف مهمترین پل ارتباطی ما برای دسترسی به مسوولین تصمیم گیر است که متاسفانه اتاق اصناف علی رغم درخواست‌های مکرر ما برای نرخ گذاری در راستای کاهش قیمت و یکسان سازی قیمت کمترین تصمیمی اتخاذ نکرده و به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از ‌های ما توجه چندانی نکرده اند.
مظنه مدیریت‌ها در چنین وضعیتی معلوم می‌شوند
مدیریت چند قلم کالا در بحران وسواس عدم ابتلا به ویروسی که ذهن مردم را تحت تاثیرقرار داده و اقلامی از قبیل: دارو تا ماسک و مواد خوراکی و ویتامین‌هایی مثل مولتی ویتامین و سلنیوم که پزشکان برای تقویت سیستم ایمنی از آن سخن می‌گویند کار چندان شاقی نیست که دولت و مسوولین مربوطه در طول یک هفته قادر به ساماندهی آن نباشند، اینجاست که باز هم می‌توان پای درد دل مردم نشست و ناچار‌ی آن‌ها را غیر از گران خریدن اقلامی که تولید داخلی به شمار می‌روند را نظاره گر بود!
انبار‌های پر میوه گرانی‌های بی دلیل
اسدالله کارگر در پایان با اشاره به اینکه امروز هم قیمت‌ها کاهش چندانی نداشته اظهار داشت: یک فقره ۱۲۰۰ کیلوگرمی از مجموع ۲۵۰۰ تنی زنجبیل از سوی تعزیرات در اختیار ما قرار داده شد که با قیمت کلیویی ۴۰ هزار تومان در سطح شهر پخش شد، از فروشندگان خواستیم که با کمترین سود زنجبیل را به مصرف کننده بفروشند، اما این میزان موجب کاهش قیمت در سراسر کشور نشده ومتاسفانه زنجیبل کیلویی ۹۰ هزار تومانی بیشتر از زنجیبل ارزان قیمت است. لیموترش و لیموشیرین هم با قیمت‌های بالا یکه تاز میدان گرانی میوه‌های دپو شده‌ای هستند که آخرین ماه عرضه آنهاست و فراوانی بالایی دارند، اما سوء مدیریت مانع از کاهش قیمت این محصولات شده است.