به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی، انتقال نوعی جدید از بیماری کرونا توجه بخش بزرگی از کشور‌های آسیایی را به خود مشغول کرد و در نهایت توجه جامعه جهانی به سمت این موضوع جلب شد. آنطور که از شواهد پیداست منبع کرونا […]

پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی، انتقال نوعی جدید از بیماری کرونا توجه بخش بزرگی از کشور‌های آسیایی را به خود مشغول کرد و در نهایت توجه جامعه جهانی به سمت این موضوع جلب شد. آنطور که از شواهد پیداست منبع کرونا ویروس یک بازار بزرگ مواد غذایی در ووهان چین است که به سرعت وارد دیگر کشور‌ها شده است.

با وجود فضای ترسناک و وهم آلودی که بعد از شیوع این بیماری در سراسر دنیا منعکس شد، بعید به نظر می‌رسد COVID-۱۹ بتواند به راحتی انسانی را از پا بیندازد. هرچند که این بسته به رعایت اصول بهداشت توسط تک تک اشخاص جامعه‌ای است که ویروس کرونا در آن شیوع پیدا کرده است. نخستین پرسش درباره این ویروس این است که علائم چیست؟

کرونور ویروس‌ها زونا هستند. درواقع قبل از بروز در انسان‌ها در حیوانات خود را نشان می‌دهند و در صورت ارتباط نزدیک حیوانی که ناقل این ویروس است، کورنور ویروس‌ها می‌توانند از طریق قطرات تنفسی به انسان‌ها منتقل شده و این زنجیره را تشکیل بدهد.

شستن دست‌ها و ضد عفونی کردن سطوح از راه‌هایی است که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این ویروس یا سایر ویروس‌ها کمک کند. بر اساس شواهد و آزمایش‌هایی که تا امروز انجام گرفته مردان مسن به شکلی ویژه مستعد ابتلا به ویروس هستند. بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، میانگین سنی افرادی که تست ویروس آن‌ها مثبت است، حدود ۴۵ سال بوده که بیش از نیمی از این بیماران مرد هستند. با این وجود در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

منشا این بیماری در ایران که در هفته گذشته زنجیره آن آغاز شد، استان قم بود که رفته رفته در بعضی نقاط دیگر کشور مشاهده شد. هنوز منشا کرونا ویروس در قم مشخص نشده، اما طبق شنیده‌ها ناقل این بیماری، مردی آلمانی بوده که برای زیارت به این استان سفر کرده است. هرچند که دلیل قطعی این مسئله هنوز روشن نشده است.

یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار دانشجو از اوضاع بهم ریخته و نامطلوب بیمارستان‌های شهر قم که به بیماران مشکوک به کرونا اختصاص پیدا کرده می‌گوید: دو بیمارستانی که مخصوص بیماران کرونا ویروس در استان قم است جزو بدترین و قدیمی‌ترین بیمارستان‌های شهر است.

این فعال دانشجویی که تعطیلی خوابگاه‌ها را عملی در راستای گسترش این بیماری می‌داند، می‌گوید: با تعطیلی خوابگاه‌ها و برگشت دانشجویان به زادگاه و محل زندگی شان، بستری برای انتقال این بیماری به شهر‌های دیگر به وجود می‌آید. نه تستی از دانشجویان گرفته شده و نه خوابگاه را برای نگه داری از آن‌ها باز نگه داشته اند. احتمال این وجود دارد که عده‌ای از دانشجویان ناقل کرونا باشند و در این صورت تعداد بیشتری را به این بیماری دچار می‌کند.

هرچند که در هفته جاری شاهد اعتراضات برخی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای تعطیلی دوره‌های کارورزی و کلاس‌های دانشگاهی بودیم، اما بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم و تعداد دیگری از دانشگاه‌های سراسر کشور درخواست ایجاد گروه‌های جهادی برای پیشگیری سریع‌تر و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری را مطرح کرده اند.

طبیعتا حالا که کشور در حالت نیمه بحرانی قرار گرفته دانشجویان جهادی، بخصوص دانشجویان پزشکی که دستی بر این ماجرا دارند می‌توانند با انجام فعالیت‌هایی با رویکرد آگاه سازی مردم از شیوع این بیماری پیشگیری کنند.

طی تماس تلفنی که با مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم داشتیم، متوجه تلاش آن‌ها برای ایجاد یک گروه جهادی برای ساخت کلیپ‌های آموزشی و اینفوگرافی‌ها برای پیشگیری از شیوع این ویروس شدیم. داوودی می‌گوید: وقتی که ما این مسئله را مطرح کردیم عده‌ای پیشنهاد پخش پوستر‌هایی برای آگاه سازی مردم پیرامون ویروس کرونا را دادند. هرچند که این فعالیت خود بستر را برای انتقال این ویروس مهیا می‌کند.

همچنین دانشجویان همدانی با صدور بیانیه‌ای حضور همه جانبه خود را برای مقابله با این بیماری بیان کردند و خواستار ایجاد فضایی به منظور فعالیت‌های دانشجویی شدند.   جهادگران اردبیلی نیز که در تمامی فراز و نشیب ها علاقه خود را به حضور در فعالیت های جهادی نشان داده اند در بیانیه ای به لزوم انجام این قبیل کارها تاکید کرده و آمادگی خود برای جلوگیری از شیوع این بیماری را اعلام کرده اند. دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در نامه ای حضور خود برای امدادرسانی در این بیماری را به ریاست دانشگاه اعلام کردند.   بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم از این قافله عقب نمانده و مثل همیشه آمادگی خود برای همکاری جهادی با حوزه‌های مختلف این دانشگاه برای مقابله با ویروس کرونا را اعلام کرده است.

دانشجویانی که همیشه چه در سیل جنوب کشور و چه در زلزله کرمانشاه لحظه‌ای از جایگاه جهادی خود کوتاه نیامدند و دست از افکار خود نکشیدند، حالا در میدان مبارزه با این بیماری پیش قدم شدند و آستین بالا زدند.