قم| ظرفیت نخبگان در تصمیم‌گیری‌های کلان به کار گرفته نمی‌شود
قم| ظرفیت نخبگان در تصمیم‌گیری‌های کلان به کار گرفته نمی‌شود

– اخبار استانها – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، نشست مشورتی بنیاد نخبگان استان عصر امروز به ریاست بهرام سرمست استاندار قم برگزار شد. رئیس بنیاد نخبگان قم در این جلسه، اظهار داشت: به هر میزان نخبه بیشتری که در دانشگاه‌های استان ساماندهی شود، امتیاز و […]

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، نشست مشورتی بنیاد نخبگان استان عصر امروز به ریاست بهرام سرمست استاندار قم برگزار شد.

رئیس بنیاد نخبگان قم در این جلسه، اظهار داشت: به هر میزان نخبه بیشتری که در دانشگاه‌های استان ساماندهی شود، امتیاز و برند آن دانشگاه در ارزیابی‌های نهایی بهبود می‌یابد.

محمد محمدرضایی ادامه داد:در جذب نخبگان سهمیه‌ای به استان‌ها اختصاص نیافته و هر استان و دانشگاه می‌تواند نسبت به ساماندهی و حمایت از افراد مستعد و خوش‌فکر اقدام کرده و فضای رقابتی را در سطح جامعه نخبگانی به وجود آورد.

وی بیان کرد: جذب نخبگان در استان قم بعد از احراز صلاحیت و ارزیابی نهایی در جشنواره‌های سالانه زردکوه انجام می‌گیرد و در صورت توجیه‌پذیر بودن اختراعات، بستر لازم برای تجاری‌سازی آن‌ها انجام خواهد گرفت.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم خاطرنشان کرد: در بنیاد نخبگان قم از افرادی با تحصیلات زیر دیپلم تا تحصیلات عالیه دانشگاهی و حوزوی وجود داشته و جذب و شناسایی نخبگان در بین مراکز آموزش عالی خلاصه نمی‌گردد.

محمدرضایی ابراز کرد: سال گذشته از مجموع ۳۰۰ اثر رسیده به جشنواره پهنه زردکوه کشور که قم نیز یکی از استان‌های این پهنه است درنهایت ۵۰ اختراع برتر موردپذیرش نهایی قرار گرفتند.

نقاط ضعف استان لرستان با بهره‌گیری از نخبگان برطرف شودگیلان| ضرورت حضور دانشگاهیان و نخبگان علمی کشور برای روی کار آمدن مجلسی کارآمدهمایش نخبگان ایران و جهان عرب دی‌ماه امسال در قم برگزار می‌شود

وی تصریح کرد: برای اینکه اختراعات نخبگان استان به مرحله تجاری‌سازی برسد باید جهاد علمی در قم نهادینه شود، همچنین ازآنجایی‌که قم قطب علوم انسانی کشور است در تمام دانشگاه‌های قم کلینیک‌های تخصصی برای تأمین نیازهای جامعه هدف راه‌اندازی شود. 

رئیس بنیاد نخبگان قم بیان کرد: قم همواره یکی از استان‌های برتر کشور در جذب و حمایت از نخبگان است و درصورتی‌که نظام مشاوره نخبگانی در استان شکل بگیرد بستر لازم برای تجاری‌سازی اختراعات نخبگان انجام می‌گیرد.

توانمندسازی نخبگان در قم جدی نگرفته شده است

رئیس پارک علم و فناوری قم نیز در ادامه تصریح کرد: اساسنامه کنونی بنیاد نخبگان در مقایسه با وظایف و رسالت‌های این نهاد زمینه پاسخگویی لازم را نداشته و نیازمند بازتعریف مجدد است.

 سید حسین اخوان علوی تأکید کرد: تحرک بنیاد نخبگان استان نسبت به نیازهایی که جامعه به آن دارد اندک است و باید برای افزایش اختیارات و برنامه‌ریزی‌های کاربردی اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جامعه نخبگانی قم این است که به مسئله توانمندسازی حوزه نخبگانی توجه لازم صورت نگرفته و بیشترین تمرکز بر روی مسئله توسعه‌های فردی معطوف شده است.

رئیس پارک علم و فناوری قم با بیان اینکه برای قرار گرفتن نخبگان در جایگاه واقعی خود باید نگرش مدیران استانی مورد بازتعریف قرار بگیرد، ادامه داد: با برنامه‌های فرهنگی باید نسبت به افزایش تعلق نخبگان به هویت ملی برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

جایگاه جامعه نخبگی باید بازتعریف شود

عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در ادامه با اشاره به برخی مشکلات جامعه نخبگانی گفت: جایگاه نخبگان در کشور باید مورد بازتعریف و بازبینی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عسکر دیرباز گفت: جایگاه نخبگان در بسیاری از کشورهای اسلامی و حاشیه‌ای نیز نسبت به ایران در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد: در کشورهای دیگر هم‌زمان با ارائه امکانات به نخبگان از آن‌ها انتظار ارائه برنامه و فعالیت دارند و فقط حمایت صرف از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

دیرباز با اشاره به ظرفیت‌های ناشناخته مانده نخبگان فنی و مهندسی استان، اضافه کرد: نخبگان استان در رابطه با بوم سازی قطعات صنعتی و تأمین نیاز داخل می‌توانند مؤثر باشند.

وی اظهار داشت: از ظرفیت نخبگان علوم انسانی و اسلامی پرشمار قم باید در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی و معضلات فرهنگی استفاده شود.

دیرباز با بیان اینکه درگیری بین مشکلات اجتماعی و جامعه نخبگانی شکل نگرفته است، گفت: برای ایجاد تعلق‌خاطر در بین نخبگان به آینده کشور برنامه‌ریزی شود.